ASVZ start eigen Beeldzorg Centrale

Sinds 1 november heeft ASVZ een eigen Beeldzorg Centrale voor de ondersteuning van cliënten in een woonvoorziening. Cliënten kunnen nu contact opnemen met een medewerker op de centrale. Op dit moment kunnen een kleine 100 mensen gebruik maken van beeldbellen en dat aantal gaan we het komende jaar verder uitbreiden.

Bellen met de Beeldzorg Centrale

Wat is beeldzorg?

Beeldzorg is een vorm van zorg waarbij een cliënt en een zorgverlener op afstand met elkaar communiceren via een beeldscherm en een camera en elkaar zo kunnen horen en zien. Dit kan 24 uur per dag en 7 dagen per week. Cliënten kunnen contact opnemen als ze een vraag hebben. Bijvoorbeeld over een brief die ze hebben ontvangen of als ze niet weten wat ze moeten doen bij een probleem. Of als ze behoefte hebben aan een praatje. Ze hoeven dan niet te wachten tot de begeleiding aanwezig is.

Corine van Popta is projectleider van de Beeldzorg Centrale en licht toe: ‘Het grote voordeel van de Beeldzorg Centrale is dat er altijd een medewerker aanwezig is bij wie een cliënt terecht kan. Op woningen is begeleiding niet altijd meteen beschikbaar. Soms zijn ze met een andere cliënt bezig. En op sommige locaties is de begeleiding vanaf 14.00 uur aanwezig. Als cliënten dan ergens mee zitten, moeten ze wachten tot er iemand is. En als je je zorgen maakt, dan lijkt het wachten nog eens extra lang te duren. Met beeldzorg bieden we een oplossing die direct beschikbaar is.’

Het grote voordeel van de Beeldzorg Centrale is dat er altijd een medewerker aanwezig is bij wie een cliënt terecht kan.

Corine van Popta Projectleider Beeldzorg

Ook voor verwanten en vrienden

Naast het contact met een medewerker van de Beeldzorg Centrale van ASVZ kan een cliënt ook met mensen uit zijn netwerk beeldbellen, zoals ouders, familieleden of vrienden. Handig als mensen niet op bezoek kunnen komen; er kan dan toch even contact zijn.