Innovatieprijs voor multimediaal bordspel Digimant

Een samenwerkingsverband van zorginstellingen Reik en ASVZ en e-Health platform Jouw Omgeving is een van de twee winnaars van de Mediawijzer.net Challenge 2017. Zij bedachten Digimant, een multimediaal bordspel met bijbehorende app, voor jongeren met een licht verstandelijke beperking. Mede-bedenker Anke van Breugel vertelt meer over dit innovatieve spel.

Anke van Breugel, mede-bedenker bordspel Digimant

24 uur per dag online

Anke licht toe: ‘De Mediawijzer.net Challenge 2017 is een innovatiewedstrijd van het landelijke netwerk Mediawijzer. Mediawijzer wil dat kinderen en jongeren in Nederland mediawijs leren leven. Met andere woorden dat ze goed moeten leren hoe je digitale media op een veilige manier kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het omgaan met online games, whatsapp en sociale media, zoals Facebook en Instagram. Dat is belangrijk, want we leven in een tijd waarin we 24 uur per dag online kunnen zijn. Digitale media zijn er altijd en overal; het is een onderdeel van ons leven geworden. Van het contact onderhouden met vrienden en familie tot het kopen van kleding of het boeken van vakanties. Dat kan heel leuk zijn én het biedt zeker veel mogelijkheden. Helaas zit er ook een keerzijde aan. Pesten, uitbuiting of misbruik komen jammer genoeg ook veel voor. Het is daarom een uitdaging om op een veilige en leuke manier met media om te gaan.’

Schaamte

In haar werk als pedagogisch medewerker en cliëntvertrouwenspersoon bij ASVZ heeft Anke veel contact met jongeren met een licht verstandelijke beperking en hun begeleiders. Zij begeleidt hen o.a. bij problemen, maar ook bij het gebruiken van digitale media. ‘Ik spreek vaak jongeren die helaas met de negatieve kanten van sociale media te maken hebben gehad. Het is voor hen vaak lastig om daarover te praten; ze schamen zich. Ik begeleid hen als er problemen zijn ontstaan. Ik weet daardoor dat het belangrijk is om al veel eerder met elkaar over nieuwe media te praten. Dat kan veel problemen voorkomen.’

Cliënten en begeleiders maken gebruik van elkaars kennis en vaardigheden. We gaan samen het gesprek aan en leren van elkaar.

Anke van Breugel Pedagogisch medewerker ASVZ

Bordspel met mobiele app

De innovatiewedstrijd van Mediawijzer was dé mogelijkheid om iets op te zetten voor de begeleiding van mensen met een licht verstandelijke beperking. ‘We konden met elkaar echt out-of-the-box denken en iets bedenken dat past bij deze groep mensen. Maar het moest ook aansluiten bij de creativiteit en mogelijkheden van deze tijd. Dat het iets digitaals moest zijn, was voor ons dan ook een voorwaarde. Met drie partners bedachten we Digimant. Het is een ‘blended’ bordspel, dat betekent dat het een spel voor op tafel is, maar waar wel een app voor je smartphone of tablet bij hoort. Want uiteraard hebben sociale media, zoals filmpjes en digitale voorbeelden een grote rol in het spel. Dat is waar het immers om draait.’ De jury van de innovatiewedstrijd was onder de indruk van het spel en begreep de noodzaak om de groep kwetsbare jongeren met een beperking goed te begeleiden. Daarom krijgt Digimant professionele begeleiding bij de ontwikkeling van het spel en een stimuleringsbijdrage van € 50.000.

Spel in ontwikkeling

‘De prijs is natuurlijk fantastisch en een geweldige stimulans om ons idee verder te ontwikkelen. Eind 2018 moet het spel klaar zijn. Binnenkort gaan we samen met experts aan de slag om geschikte vragen te bedenken en filmpjes te verzamelen. En natuurlijk betrekken we cliënten ook bij de ontwikkeling. Zij zijn experts op dit onderwerp en het moet hen natuurlijk aanspreken, want zij gaan het gebruiken. We krijgen ook veel enthousiaste reacties van andere zorginstellingen, wijkteams en het speciaal onderwijs. We hebben echt een onderwerp voor deze doelgroep aangeraakt waar veel vraag naar is. Ik hoop dat ons bordspel jongeren en begeleiders kan helpen om op een leuke manier in gesprek te gaan over het gebruik van digitale media.’