Mediajungle wint Jan van der Kruis Innovatieprijs

Mediajungle, het multimediale spel over internet en social media, heeft dinsdag de Jan van der Kruis Innovatieprijs gewonnen tijdens congres van de academische werkplaats leven met een verstandelijke beperking. De jury roemt het innovatie karakter van het spel: ‘het spel draagt bij aan een maatschappelijk relevant en actueel thema waar nog weinig voor ontwikkeld is’.

Mediajungle wint Jan van der Kruis innovatieprijs

Juryrapport

In het jury rapport staat: ‘de omgang met sociale media is een zeer actueel en levend thema dat vele jongeren, hun naasten en begeleiders raakt. Op dit gebied is nog weinig ondersteuning beschikbaar in de praktijk. Het herkennen en willen opvullen van deze leemte biedt ruimt voor innovatie. De opzet van het spel is origineel, maakt gebruik van blended learning en het spel is bovendien uitermate goed toepasbaar in de dagelijkse praktijk. De jury juicht het bovendien zeer toe dat mensen met een verstandelijke beperking zelf hebben meegedacht in de ontwikkeling van het product.’

Multimediaal

Mediajungle is ontwikkeld door zorginstellingen Alliade (Reik) en ASVZ. Het is een bordspel in combinatie met een (web)app waarmee de spelers aan de hand van filmpjes en doe- en discussieopdrachten in gesprek gaan over mediagebruik. Van selfies, gamen en fun tot gameverslaving, online pesten en sexting. Zowel de leuke als minder leuke kanten van online media komen aan bod. Kletsen over media is leuk en leerzaam, maar de Mediajungle is ook een échte game om te winnen.

Bordspel mediajungle