4 vragen over coronavirus aan: Myrthe Hoevenaars

Terug naar nieuwsoverzicht

Myrthe Hoevenaars werkt bij ASVZ als persoonlijk begeleider binnen Ondersteuning Thuis in de regio Waardenland. Zij is voor cliënten het vaste aanspreekpunt en biedt doorgaans bij cliënten thuis begeleiding. Dit is nu door de maatregelen rondom het coronavirus echter wel anders. Hoe ziet de werkdag van Myrthe er nu uit en nog belangrijker hoe blijft zij in contact met cliënten?

Hoe ziet jouw werkdag er in deze tijd uit?

‘Ik ben normaal veel onderweg om cliënten thuis te begeleiden. Maar door het coronavirus kan ik nu geen huisbezoeken doen. Dit betekent dus dat ik nu veel vanuit huis werk. Ik moest in het begin even wennen aan deze omschakeling. Maar gelukkig heb ik inmiddels mijn draai gevonden. Ik heb via beeldbellen wekelijks contact met cliënten en dan bespreken we hoe het gaat en of ik iets voor hen kan betekenen of ergens bij kan ondersteunen. En als een cliënt behoefte heeft aan meer begeleiding bellen we dagelijks. Dit is soms ook nodig om dingen, die ik normaal tijdens een huisbezoek samen met de cliënt doe, goed uit te kunnen leggen zodat hij of zij dit nu zelfstandig kan doen. Ook heb ik met sommige cliënten nu vaker contact om de thuissituatie goed in de gaten te houden en te zien of er extra begeleiding nodig is. Daarnaast zijn mijn werkdagen gevuld met het bijwerken van de ondersteuningsplannen en deze evalueer ik ook gelijk met de cliënten. Door op deze manier mijn werk in te delen kan ik ook op afstand de begeleiding aan cliënten op een goede manier voortzetten.’

Hoe gaat het nu met de cliënten?

‘Door het coronavirus en de bijbehorende maatregelen is een aantal cliënten onrustig. Dit komt mede omdat zij het niet altijd goed begrijpen. Ik krijg bijvoorbeeld regelmatig vragen van cliënten met autisme. Om deze vragen goed te beantwoorden gebruik ik de folder die ASVZ voor cliënten heeft gemaakt. Hierin wordt het coronavirus op een eenvoudige manier uitgelegd en vertellen we waarom de maatregelen nodig zijn. Er zijn ook cliënten die het vervelend vinden dat ze niet naar dagbesteding, school of werk kunnen. Een van mijn cliënten zou bijvoorbeeld als vrijwilliger in de keuken van een bejaardentehuis gaan beginnen. Dit moet nu uitgesteld worden en daar baalt hij erg van. Ik heb wel het gevoel dat ik in deze roerige tijd een luisterend oor kan zijn voor cliënten en hierdoor wat onrust kan wegnemen. Dat geeft een voldaan gevoel!’

Wat doe je als er een crisissituatie is bij cliënten?

‘Het kan gebeuren dat een cliënt in een situatie komt, waarbij ik niet via telefoon of beeldbellen de juiste begeleiding kan geven. Dan is het wel nodig dat ik op huisbezoek ga. Ik moet dan volgens de voorzorgsmaatregelen wel eerst checken of de cliënt of een gezinslid niet ziek (verkouden/keelpijn/koorts) is. En dan kijk ik met de teamleider kritisch naar de situatie en maken we een plan van aanpak. Maar ik heb dit gelukkig in de coronacrisis nog niet meegemaakt.’

Ontstaan er in deze tijd nieuwe initiatieven of werkwijze die positief werken?

‘Ik heb nu vaker telefonisch contact met collega’s om dingen te bespreken. En we hebben een groepsapp waarin we tips delen die kunnen helpen in het werk. Een goede tip van een collega was om met cliënten te gaan wandelen. Omdat de maatregelen nog wel even gelden wil ik dit ook gaan doen met een aantal cliënten. En dan natuurlijk wel op 1,5 meter afstand van elkaar. Ik ben zelf met een begeleider van een school aan het testen of een cliënt via beeldbellen thuisonderwijs kan krijgen. We hebben dan ook een familielid nodig om tijdens de les bij de cliënt te zitten. Het zou erg leuk én vooral goed zijn als het werkt en we dit voor meer cliënten kunnen doen!’

Meer weten?

In de rubriek '4 vragen over coronavirus aan ...' vertelt een medewerker van ASVZ wat voor effect het coronavirus heeft op zijn of haar werk. Lees bijvoorbeeld ook het verhaal van: