De Week van de Mediawijsheid van start

Van 8 tot en met 15 november vindt de Week van de Mediawijsheid plaats. Het thema van deze editie is: ‘Aan of Uit?’. Deze week heeft als doel om iedereen mediawijzer te maken en bewust te maken over onze omgang met (digitale) media. Er zijn tegenwoordig veel apps en digitale tools. Hoe kunnen deze ons helpen? En wanneer zit technologie ons juist in de weg?

Activiteiten tijdens de Week van de Mediawijsheid

Bij ASVZ staat mediawijsheid altijd centraal, maar tijdens de Week van de Mediawijsheid krijgt het extra aandacht. Dit doen we door voor cliënten, ouders/verwanten en medewerkers allerlei activiteiten te organiseren. Wat is er allemaal te doen?

  • Cliënten kunnen nieuwe mensen leren kennen tijdens de feesten van ABCDate. Deze zijn op 8 november (Sliedrecht), 21 november (Udenhout) en 22 november (Rotterdam).
  • Op 9 november worden in Beeld en Geluid op het Mediapark in Hilversum de Special Media Awards uitgereikt waarvoor twee cliënten van ASVZ zijn genomineerd.
  • Gamen heeft een positief effect op samenwerken en hand-oogcoördinatie. In Udenhout (10 november) en Rotterdam (14 november) zijn er FIFA20 toernooien voor cliënten.
  • Door de training “Grip op gamen” leren medewerkers de basiskennis over LVB en gamen en zijn zij in staat om mogelijk problematisch gamegedrag te signaleren en te begeleiden, rekening houdend met de kenmerken van LVB.
  • Cliënten en begeleiders kunnen met het “Wist je dat team” (bestaande uit coaches en ervaringsdeskundigen) in gesprek gaan over mediawijsheid.
  • Medewerkers kunnen deelnemen aan de training “Hoe begeleid ik mijn cliënt online?”. Het doel is om meer te leren over het belang van media-begeleiding.  

Mediawijsheid binnen ASVZ

Voor mensen met een (licht) verstandelijke beperking kan het internet en sociale media veel voordelen bieden. Maar zij zijn online ook kwetsbaar. En kunnen hierdoor bijvoorbeeld snel te maken krijgen met online pesten of een gameverslaving. Daarom heeft ASVZ diverse materialen ontwikkeld waarmee zowel cliënten als begeleiders aan de slag kunnen gaan met mediawijsheid. Op deze manier leren cliënt en medewerker van elkaar. We gaan kort in op twee van deze ontwikkelingen.  

Animatie Leuk en minder leuk op internet

ASVZ heeft een animatie gemaakt waarin wordt uitgelegd wat cliënten op internet kunnen doen. En wat zij kunnen doen als er op internet iets gebeurt wat lastig of vervelend is. De animatie is uitermate geschikt om op een laagdrempelige manier het gesprek met elkaar aan te gaan over mediagebruik en mediawijsheid.

Mediajungle

Samen met Reik heeft ASVZ het bordspel Mediajungle ontwikkelt. Met Mediajungle kunnen cliënten op de woongroep met hun begeleider aan de hand van filmpjes, vragen en opdrachten het gesprek aangaan over mediagebruik. Doordat het een interactief spel is wordt het gesprek niet alleen leuk en leerzaam maar ook competitief, want uiteindelijk wil iedereen het spel winnen natuurlijk. Binnen ASVZ kan het spel ook gespeeld worden met een Ervaringsdeskundige uit het “Wist je dat team”.  

Met het bordspel Mediajungle kunnen cliënten en begeleiders op een laagdrempelige manier het gesprek over mediawijsheid voeren.