Hoe gaat het op een woning tijdens de coronacrisis?

Terug naar nieuwsoverzicht

Laila Kroon werkt sinds 2019 als persoonlijk begeleider op de Vlasakker op de Merwebolder in Sliedrecht. Door de maatregelen rondom het coronavirus gaan cliënten niet naar dagbesteding en mochten zij voor een langere periode geen bezoek ontvangen. Dit betekent dat de dagen op de woningen van ASVZ anders ingericht moeten worden. Laila vertelt hoe de bewoners en medewerkers op de Vlasakker hiermee omgaan.

Laila Kroon werkt sinds 2019 als persoonlijk begeleider op de Vlasakker op de Merwebolder.

Structuur in de dag

‘Doordat de bewoners niet naar dagbesteding kunnen, is de regelmaat weg, en dat is voor onze bewoners juist belangrijk. Daarom hebben we het programma op de woning aangepast. We draaien nu langere diensten, normaal werken we van 7.00 tot 10.00 uur, maar deze diensten zijn nu verlegd tot 15.00 uur. We beginnen met het vaste ochtendprogramma en starten om 10.00 uur met dagbesteding op de woning. Dit benoemen we altijd letterlijk, zodat de bewoners weten waar ze aan toe zijn. En dan beginnen we met werken: dit betekent op onze woning dat bewoners gaan knutselen, puzzelen, met lego bouwen, fietsen, wandelen of klusjes in huis doen. Hierbij houden we zo veel mogelijk rekening met de persoonlijke behoefte van de bewoners. We krijgen ook drie keer in de week hulp van de collega’s van dagbesteding. Daar zijn we erg blij mee! We kunnen hierdoor nog meer activiteiten aanbieden aan de bewoners. We hebben om 15.00 uur de dienstwissel op de woning, en dit betekent ook dat dagbesteding stopt en we vanaf dat moment weer verder gaan met het vaste avondprogramma.’

Leuke activiteiten

Om de dagen op een goede manier door te komen, bedenken de medewerkers veel leuke en creatieve activiteiten. Zij worden ook geïnspireerd door collega's die ideeën delen. ‘We zijn al begonnen met het maken van de Moederdag-cadeautjes. Uit klei hebben we een hart gestoken en deze hebben de bewoners versierd met kraaltjes. Dit is vooral voor bewoners met een minder goede fijne motoriek een leuke activiteit om te doen. Ze kunnen zelf de kraaltjes in het hart duwen.’ De medewerkers van de woning hadden al een tijdje de wens om de tuin belevingsgerichter te maken. En hoe leuk is het om dit samen met de bewoners te doen. ‘We hebben veel dingen gemaakt voor de tuin. Er hangen nu slingers in de bomen die een bewoner heeft gebreid. Een andere bewoner heeft een kleurrijke slinger gemaakt van stukjes rubber en kraaltjes. En we hebben lapjes stof aan een aantal takken gehangen zodat de bewoners deze kunnen voelen en zien bewegen in de wind. Dit alles prikkelt op een mooie manier de zintuigen van de bewoners!’ 

De bewoners en medewerkers van Vlasakker hebben met elkaar de tuin belevingsgerichter gemaakt.

Geen bezoek op de woningen

‘De maatregel dat we geen bezoek mochten ontvangen op onze woning was erg moeilijk voor de bewoners. Zij vonden het heel lastig dat ze hun familie niet meer konden zien. En andersom was dit voor familie natuurlijk ook erg lastig. Daarom hebben we er alles aan gedaan om zoveel mogelijk contact te onderhouden met de familie. Bijvoorbeeld door beeldbellen via WhatsApp. Het is voor laag niveau cliënten extra fijn om familie te kunnen zien, en niet alleen te horen. De bewoners lieten vaak zien wat we allemaal op de woning gemaakt en gedaan hadden. Dit zorgde altijd voor blije gezichten bij zowel de bewoners als de familie. En dit geeft ons als begeleiders een goed gevoel: fijn dat we dit kunnen doen! De bewoners mogen in beperkte mate en onder bepaalde voorwaarden weer bezoek ontvangen. Daar zijn ze erg blij mee! We blijven met de andere familieleden nog regelmatig beeldbellen om ook deze contactmomenten te behouden.’ 

Een persoonlijk kaartje

Omdat de bewoners deze periode weinig mensen zien en spreken is het krijgen van een kaartje altijd leuk. Daarom hebben de families en medewerkers van de woning iets leuks voor de bewoners bedacht. ‘We hebben allemaal aan onze kenniskring gevraagd om de bewoners een kaartje te sturen. Hierdoor krijgen ze in deze onrustige periode toch wat extra aandacht door middel van een persoonlijk berichtje. De bewoners waren hier allemaal erg blij mee! En het is elke dag weer spannend of er iets bij de post zit.’