Hoe helpt ASVZ bij schulden?

Stapels ongeopende rekeningen, boodschappentassen vol aanmaningen en altijd angst dat de deurwaarder aanklopt. Schuldenproblematiek is enorm ingrijpend. Hoe kan ASVZ in zo’n situatie helpen? Begeleider Jacobine Hollaar van team Ondersteuning Thuis vertelt hoe ze Harun uit Rotterdam erbovenop hielp. ‘Ik zie nu wie hij écht is.’

Ondersteunen

‘Ongeveer vijf jaar geleden kwam ik in contact met Harun. Door zijn scheiding had hij hoge schulden en was hij werkloos. Het lukte hem niet om alles op een rijtje te krijgen. Via het wijkteam van de gemeente kwam de hulpvraag bij Ondersteuning Thuis van ASVZ. Vanaf dat moment ging ik hem een paar keer per week ondersteunen.

Jacobine_hulp bij schulden.png

Plan van aanpak

'Harun had meerdere boodschappentassen vol met post, vooral aanmaningen en brieven van deurwaarders. Hij stond stijf van de stress. Elke keer als de deurbel ging, dacht hij dat iemand zijn spullen in beslag kwam nemen. Ik ben hem gaan helpen om grip te krijgen op het probleem.

Harun haalde de brieven uit de envelop en zorgde altijd voor iets te knabbelen. Ik keek wat er in de brieven stond en wat we ermee moesten. Soms was dat zo ingewikkeld dat het lang duurde om het uit te pluizen. Daarna maakten we een plan van aanpak. We deden zoveel mogelijk samen en kwamen op veel plekken, zoals het gemeentehuis en de Kredietbank.

Het ging beter met Harun toen hij in de schuldsanering kwam. Dat gaf hem de rust en motivatie om weer aan het werk te gaan. Hij ging aan de slag als klusser en chauffeur bij SDW. Dat was een belangrijk moment in het proces, want door zijn werk had hij minder stress over de schulden.'

Goede samenwerking

'Harun werkte altijd goed mee. Dat maakte het voor mij heel leuk om met hem te werken. Hij zocht de samenwerking op en stond ervoor open om nieuwe dingen aan te gaan. De basis is dat je elkaar vertrouwt. Dat ontstond door ons samenspel en de band die we met elkaar opbouwden. Je moet volhardend zijn en doorpakken om een schuldenprobleem op te lossen. Ik deed wat ik kon en werd blij van de successen die we hadden.

Sinds februari staat er een streep onder het traject. Harun kwam mij verrassen op kantoor met bloemen en koekjes. Ik ben blij dat het traject zo succesvol is verlopen en Harun zich beter voelt. Nu de problemen zijn opgelost, zie je wie hij écht is: een vriendelijk en opgewekt persoon, die gastvrij is en anderen een plezier wil doen. Het geeft me veel energie dat we dit samen voor elkaar hebben gekregen.’