Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Alles in één job

Tom (37) kan bijna in zijn eentje het hele restaurant runnen: afwas, bar, keuken én bediening. Na negen jaar hoeft niemand hem nog iets uit te leggen. We lopen een dagje met Tom mee op zijn werk bij Brownies&downieS in Oisterwijk.

Start van de dag

9.00 uur
Veel vrolijkheid tijdens het ochtendoverleg met koffie en thee. Eigenaresse Ramona en kok Lisa krijgen spontane knuffels van teamleden. Tom zit rustig naar zijn collega’s te luisteren. Hij kent iedereen goed: ‘Ik werk hier al vanaf de opening.’ Zijn lichte verlegenheid maakt al snel plaats voor trots zodra hij zijn koksoutfit showt. Vandaag verdeelt Tom zijn tijd over de keuken en de bediening.

9.20 uur

De eerste gasten druppelen binnen. Tom laat een iPad zien: ‘Hiermee nemen we de bestelling op. Eerst deden we dat op papier.’ Bij de bar rolt het bonnetje uit de printer: de opdracht voor de keuken- en barmedewerkers. ‘De bar vind ik moeilijk, al die ingewikkelde koffies. En dan heb je nog die rotafwas’, vervolgt hij lachend. ‘Ik werk het liefst in de bediening of de keuken. Broodjes en salades maken. Er hangt een schema met alle ingrediënten. We maken veel zelf: mayonaises, eiersalade, kruidenolie.’ Hij duikt de koelkast in om alle bakjes alvast klaar te zetten.

Brownies

10.15 uur
‘Hallo!’ Tom begroet een vaste gast. Die komt elke ochtend rond deze tijd koffiedrinken. Veel gasten kennen Tom, en andersom. Hij woont in Udenhout, maar ook hier voelt hij zich duidelijk thuis. Hij wijst naar buiten: ‘Met mooi weer gaat ons terras open.’

10.30 uur

Tijd om de cake aan te snijden. ‘Geen cake, brownies!’ verbetert Tom. ‘Deze plaat heb ik gisteren gebakken. Die moet 30 minuten in de oven en deze lichtere plaatkoek hoeft maar 27 minuten’, legt hij als een volleerd banketbakker uit. ‘Met de snijder verdeel ik de koek in stukken. En daarna versieren we de brownies.’ In een taartenkast staan uitnodigende kunstwerkjes. Tom: ‘Die met M&M’s is mijn favoriet.’

11.30 uur

Stilte voor de storm. Nog even tijd om met het team te lunchen. Gewone boterhammen met beleg, al zou Tom het liefst iedere dag kroket eten. ‘Een collega frituurde laatst per ongeluk vleeskroketten in plaats van de vegetarische kroketten die een gast besteld had. Toen mocht ik ze lekker opeten.’ Nu moet Tom snel door: lunches bereiden, borden opmaken en uitserveren. ‘Dat doe ik zo: twee borden op de arm en één in de hand.’ En daar verdwijnt hij tussen de tafeltjes. Volledig in balans. Nee, Tom hoef je niets meer uit te leggen.

Jobcoach Marion van Laarhoven

‘Tom is bij Brownies&downieS enorm gegroeid, vooral op sociaal vlak. Het mooie is dat cliënten hier alle verschillende taken mogen doen. In andere restaurants blijft dat vaak beperkt tot bijvoorbeeld de afwas. Op maandag werkt Tom nu ook bij Albert Heijn. Daar wordt hij regelmatig herkend door vaste gasten van Brownies&downieS.

Sommige cliënten geven zelf aan dat ze graag in de maatschappij willen werken. In een zo normaal mogelijke situatie. Favoriet zijn verzorgingstehuizen, kinderopvang en supermarkten. Maar ik heb ook een cliënt die ‘iets stoers’ zocht en nu bij een autosloperij werkt. Als jobcoach help ik met werk zoeken, ben ik bij de evaluatiegesprekken en verzorg ik de begeleiding. Brownies&downieS heeft zelf begeleiders. In andere situaties, zoals bij Albert Heijn, loop ik een dagje mee en geef ik tools aan de begeleidende collega. Daarna ga ik regelmatig langs, meestal in de pauzes. Bij die sociale momenten kunnen cliënten vaak de meeste ondersteuning gebruiken.

Cliënten zijn trots op hun baan; ze houden na het werk vaak hun bedrijfskleding aan. Dat uniform maakt namelijk geen onderscheid tussen mensen met en zonder beperking. Het werken in een ‘gewone’ omgeving tilt deze cliënten echt op en ze geven net als Tom meer dan 100 procent van zichzelf. De werkgever heeft een goede kracht aan onze cliënten.’