Uit een gesprek met de Centrale Cliëntenraad bleek dat cliënten veel waarde hechten aan het zelf invullen van een MIP. Want zo kunnen cliënten ook hun kant van het verhaal vertellen. ASVZ is één van de weinige organisaties waar cliënten zelf een gebeurtenis kunnen melden. Daar zijn wij trots op! Het is weer een mooie stap richting eigen regie voor cliënten en het samen werken aan een veilige omgeving.
Doel van een MIP
Het doel van een MIP is dat begeleider en cliënt in gesprek gaan over wat (bijna) niet goed is gegaan. Samen kijken zij hoe het de volgende keer anders kan. Een MIP is geen klacht. Het is bedoeld om samen van te leren. Zo verbeteren we onze zorg en het gevoel van veiligheid voor cliënten.
Een MIP invullen
Cliënten kunnen op twee manieren het meldformulier invullen. Digitaal via www.asvz.nl/mip of op papier. Op alle woningen en dagbestedingsgroepen kunnen cliënten een meldformulier pakken. En een envelop om de melding te versturen naar team Kwaliteit van ASVZ. Cliënten die begeleiding van Ondersteuning Thuis (OT) krijgen, worden geïnformeerd door hun begeleider.
Informatie voor cliënten
Om cliënten goed te informeren is er een folder beschikbaar en op deze pagina staat meer informatie. Daarnaast is onderstaande animatie gemaakt. Hierin leggen we uit wat een MIP is.