9.20 uur
Een voor een druppelen de studenten binnen. Ze pakken een kop koffie en zoeken een plekje in het klaslokaal. Deze studenten werken allemaal bij ASVZ en volgen de verkorte opleiding tot persoonlijk begeleider. Amrah en Bertina zijn mooi op tijd. Bertina is teamleider talentontwikkeling cliënten, ze gaat meestal met Amrah mee. Het is al hun vierde gastcollege deze week. Samen gaan ze voor de klas zitten.
9.30 uur
Docente Marsha begint de les met een kort voorstelrondje. Dan is het woord aan Amrah. Ze is helemaal niet zenuwachtig en vertelt rustig haar indrukwekkende levensverhaal. Over haar verslaving, haar ex-vriend die haar slecht behandelde, en haar leven met borderline. De hele dag had ze 55 stemmen in haar hoofd, die haar influisterden dat ze niet goed genoeg was en zichzelf pijn moest doen. ‘Het ging lange tijd echt niet goed met mij. Met therapie en medicatie is het gelukt om dit te veranderen. Maar ik heb vooral zelf de knop omgezet. Ik wilde aan mijn toekomst werken. Ik ben er heel trots op dat ik heb doorgezet en dat het nu zo goed met mij gaat’, vertelt Amrah stralend.
10.00 uur
Amrah woont nu tien jaar bij ASVZ. Ze vertelt lachend hoe ze nieuwe begeleiders altijd eerst uitprobeert. Ook legt ze de studenten haarfijn uit wat ze vooral niet moeten doen. ‘Het is belangrijk dat je respect hebt voor de privacy van cliënten. Praat dus niet over iemand als er andere bewoners bij zijn. Ik vind het ook heel vervelend als begeleiders tijdens een gesprek constant op hun telefoon kijken. Leg hem gewoon weg. Als ik dat zie, zeg ik er altijd iets van. Ik kom op voor anderen die dat zelf niet durven.’
10.15 uur
De studenten luisteren geboeid en stellen vragen. Bertina helpt Amrah op weg als ze even de draad van haar verhaal kwijt is. Tegen het einde van de les pakt Amrah een brief uit haar tas. Zij heeft die geschreven aan de nare gedachtes en stemmen uit haar verleden. Het is muisstil in de klas als ze de brief voorleest. ‘Ik ben niet meer bang voor jullie. Ik zeg doei en vaarwel.’ De klas is diep onder de indruk en bedankt Amrah met een warm applaus.
11.00 uur
Het gastcollege zit er weer op. Bertina brengt Amrah terug naar haar woning in Sliedrecht. ‘De rit samen in de auto is altijd gezellig. We praten over hoe het gastcollege ging en hoe de groep reageerde. Ik vind het daarom fijn als Bertina met mij meegaat.’
Marsha Bakker, docent bij OPPstap
Amrah brengt met haar verhaal de praktijk naar het klaslokaal. Dat is zo waardevol. Een gastspreker maakt de les echt. Ik kan studenten de theorie over borderline vertellen. Maar vanaf een PowerPoint of uit een boek is het moeilijk om een helder beeld van zo’n complexe stoornis te krijgen. Als Amrah vertelt over haar leven met borderline, krijgt dat ziektebeeld ineens een gezicht. De studenten kunnen theorie aan de praktijk koppelen. Dat blijft veel beter hangen.
De klas was onder de indruk van Amrah. Ze vonden het superknap dat ze zo rustig haar aangrijpende levensverhaal vertelde. Daar hadden ze enorm veel respect voor. Ik merk ook dat haar verhaal studenten bewuster maakt van de soms verborgen talenten van cliënten. Amrah geeft gastcolleges en schrijft een boek, dat zijn unieke talenten.
De studenten hebben de hele dag nog over het gastcollege nagepraat. De nieuwe lesstof over crisissituaties vertaalden ze meteen naar de praktijk. Wat zou dit met Amrah doen? Ze zijn echt gaan nadenken hoe ze nog meer rekening met cliënten kunnen houden. Voor deze groep was dit het eerste college met een gastspreker. Dat maakte het extra indrukwekkend. Amrah heeft de lat hoog gelegd voor de gastsprekers die hierna nog komen.’