Preventie en besmetting op de woning

Dit najaar heeft Nederland te maken met 'de tweede golf'. Ook bij ASVZ zijn er meer medewerkers en cliënten die besmet raken met het coronavirus. Daarom is het belangrijk dat iedereen alert blijft. We zetten de belangrijkste informatie over preventie en besmetting op een rijtje.

picto_hygiene handen wassen.png

Voorkomen is beter dan genezen

Binnen ASVZ én voor bezoekers gelden de algemene hygiëneregels:

  • Was uw handen met water en zeep
  • Schud geen handen
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes, gooi deze direct weg en was uw handen
  • Houd 1,5 meter afstand, ook van ASVZ-medewerkers en andere cliënten
  • We doen een dringend verzoek op bezoekers om een niet-chirurgisch mondneusmasker, in de volksmond mondkapje, te dragen. Bezoek moet dit zelf meenemen.
  • Ook medewerkers van ASVZ dragen een mondmasker, type IIR, als zij werken met cliënten binnen 1,5 meter. 

Heeft u gezondheidsklachten - zoals neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest, verhoging en/of verlies van reuk en smaak? Dan verzoeken we u om een bezoek uit te stellen tot u zich weer helemaal beter voelt. Ook als iemand uit uw huishouden gezondheidsklachten heeft, vragen we u om even niet langs te komen.

Testbeleid voor cliënten

Als een bewoner klachten heeft die kunnen duiden op een coronabesmetting, neemt de begeleider contact op via een speciale telefoonlijn. De melding komt binnen bij de Helpdesk Medische dienst, die bepaalt of een cliënt in isolatie gaat en/of getest moet worden. Ook maakt zij afspraken over het gebruik van beschermingsmiddelen. 

ASVZ test zelf cliënten binnen Verblijf met behandeling. Cliënten binnen Verblijf zonder  behandeling kunnen via de GGD een test aanvragen. Als de GGD een test afneemt, maken begeleiders met de Medische dienst afspraken over isolatie van de bewoner met  gezondheidsklachten. ASVZ levert in beide situaties beschermingsmiddelen voor de woning. Uiteraard nemen we contact met u op als uw kind of verwant klachten heeft. Het uitgebreide stappenplan bij een besmetting kunt u hier nalezen.

Er is steeds meer bekend over het coronavirus. Naast de algemene klachten zien de AVG-artsen van ASVZ dat zieke bewoners ook regelmatig andere klachten hebben. Zoals  ondertemperatuur, diarree, buikpijn, lusteloosheid of extreme vermoeidheid, spier- en  gewrichtspijn en hoofdpijn. We houden daarom ook deze signalen goed in de gaten bij bewoners.

picto_testbeleid clienten.png
picto_testbeleid medewerkers.png

Testbeleid voor medewerkers

Medewerkers die gezondheidsklachten hebben die kunnen duiden op corona, laten zich testen door de GGD. Zij krijgen voorrang in de teststraten van de GGD, zodat ze sneller de uitslag hebben. Tot de uitslag mag een medewerker niet op de woning werken. Als de uitslag negatief is, d.w.z. medewerker heeft geen corona, kan diegene weer aan het werk. Als de uitslag positief is, d.w.z. medewerker heeft wel corona, blijft degene thuis. ASVZ doet dan binnen de organisatie bron- en contactonderzoek om te voorkomen dat het virus zich verder kan verspreiden op de locatie. Als er een besmetting op de locatie van uw kind of verwant is, ontvangt u via de teamleider of persoonlijk begeleider meer informatie. We kunnen dan eventueel extra maatregelen nemen, zoals quarantaine van de woning of tijdelijk minder/geen bezoek. 

Samen met u

We hebben u hard nodig om corona onder controle te houden. Daarom vragen wij u om uw medewerking. Houd u alstublieft aan de algemene veiligheidsregels, zoals drukte vermijden, 1,5 meter afstand houden en thuis blijven bij klachten. Dat geldt bijvoorbeeld ook als uw zoon of dochter komt logeren of op visite komt. De veiligheid en gezondheid van u, uw kind of verwant en onze medewerkers zijn een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Dank u wel!

picto_1,5 meter.png (1)

Benieuwd naar het stappenplan bij een besmetting?

Klik dan hier voor de uitgebreide versie.