Mediawijsheid

Zit jij weleens op internet? Bijvoorbeeld op een computer, tablet of smartphone. Bijvoorbeeld om informatie op te zoeken of te gamen? En gebruik jij social media? Zoals YouTube, Facebook of WhatsApp?

Jongen met bril (vierkant)

Mediawijsheid binnen ASVZ

We maken inmiddels (bijna) allemaal op een manier gebruik van internet en social media. Bijvoorbeeld om informatie op te zoeken of om contact te hebben met andere mensen. Dat is leuk, maar soms ook lastig. Om zowel cliënten als medewerkers te ondersteunen in het omgaan met internet en sociale media hebben we diverse materialen ontwikkeld om met elkaar het gesprek aan te kunnen gaan over de voor- en nadelen. Medewerker en cliënt leren tijdens zo’n gesprek van elkaar.

FIFA20 toernooi | Doe jij ook mee?

Het is weer zover! Verzet je plannen en verzamel al je vrienden, want de FIFA20 toernooien komen er weer aan bij ASVZ. Gamen zorgt voor een verhoogde concentratie en een verbeterde hand-oog coördinatie. Het leert je hoe je moet samenwerken en kan je talenkennis vergroten. Daarnaast is het natuurlijk super leuk om met elkaar een potje te gamen!

Durf jij het aan? Doe mee en neem de beker mee naar huis.

  • donderdag 14 november in Rotterdam
    van 19.00 tot 21.00 uur
    Eetcafé Sjaars, met een drankje en hapjes

Klik hier en schrijf je in.
FIFA20-CatM.jpg
leuk en minder leuk op internet.JPG

Filmpje Leuk en minder leuk op internet

ASVZ heeft een filmpje ontwikkeld om met elkaar in gesprek te kunnen gaan over wat leuk en minder leuk is op internet. Zit jij weleens op internet? Bijvoorbeeld op een computer, tablet of smartphone. Bijvoorbeeld om informatie op te zoeken of te gamen? En gebruik jij social media? Zoals YouTube, Facebook of WhatsApp? In dit filmpje leggen we uit wat je op internet kunt doen. En wat je kunt doen als er op internet iets gebeurt dat niet leuk is.

Filmpje Leuk en minder leuk op internet
Multimediaal bordspel Mediajungle_ASVZ-Reik-Alliade.jpg

Mediajungle

Mediajungle is een bordspel in combinatie met een (web)app die helpt de dialoog over mediagebruik op een natuurlijke, speelse wijze op gang te brengen. De spelers gaan met elkaar in gesprek over mediagebruik, selfies en fun, maar ook over sexting, gamen en online pesten.

Voor wie?
Het spel kan gespeeld worden op scholen, activiteitencentra en in workshops en is voor iedereen van jong tot oud(er).

Uitleg van het spel:

Meer informatie en bestellen van bordspel Mediajungle
img-20190402-wa0000.jpg

Jan van der Kruis Innovatieprijs voor Mediajungle

Het multimediale bordspel over social media heeft de Jan van der Kruis Innovatieprijs gewonnen. Deze prijs stimuleert en waardeert innovaties die ondersteund zijn door kwalitatief onderzoek. Daarnaast moet het innovatieve karakter en de meerwaarde voor mensen met een beperking duidelijk en helder zijn. De prijs werd uitgereikt op het congres van de academische werkplaats leven met een verstandelijke beperking. De jury roemt het innovatie karakter van het spel: ‘het spel draagt bij aan een maatschappelijk relevant en actueel thema waar nog weinig voor ontwikkeld is’.

Juryrapport

In het jury rapport staat: ‘de omgang met sociale media is een zeer actueel en levend thema dat vele jongeren, hun naasten en begeleiders raakt. Op dit gebied is nog weinig ondersteuning beschikbaar in de praktijk. Het herkennen en willen opvullen van deze leemte biedt ruimt voor innovatie. De opzet van het spel is origineel, maakt gebruik van blended learning en het spel is bovendien uitermate goed toepasbaar in de dagelijkse praktijk. De jury juicht het bovendien zeer toe dat mensen met een verstandelijke beperking zelf hebben meegedacht in de ontwikkeling van het product.’

Multimediaal

Mediajungle is ontwikkeld door zorginstellingen Alliade (Reik) en ASVZ. Het is een bordspel in combinatie met een (web)app waarmee de spelers aan de hand van filmpjes en doe- en discussieopdrachten in gesprek gaan over mediagebruik. Van selfies, gamen en fun tot gameverslaving, online pesten en sexting. Zowel de leuke als minder leuke kanten van online media komen aan bod. Kletsen over media is leuk en leerzaam, maar de Mediajungle is ook een échte game om te winnen.

de-week-van-de-mediawijsheid.jpg

Week van de mediawijsheid 8 tot en met 15 november 2019

Van 8 tot en met 15 november vindt de Week van de Mediawijsheid plaats. Het thema van deze editie is: ‘Aan of Uit?’. Deze week heeft als doel om iedereen mediawijzer te maken en bewust te maken over onze omgang met (digitale) media. Er zijn tegenwoordig veel apps en digitale tools. Hoe kunnen deze ons helpen? En wanneer zit technologie ons juist in de weg?

Activiteiten tijdens de Week van de Mediawijsheid

Bij ASVZ staat mediawijsheid altijd centraal, maar tijdens de Week van de Mediawijsheid krijgt het extra aandacht. Dit doen we door voor cliënten, ouders/verwanten en medewerkers allerlei activiteiten te organiseren. W

Wat is er allemaal te doen?
Special Media Awards_1.jpg

Special Media Awards

Op zaterdag 9 november 2019 worden tijdens de Week van de Mediawijsheid voor de eerste keer de Special Media Awards uitgereikt. De beste mediamakers met een verstandelijke beperking hebben hun werk ingezonden. De jury heeft alle inzendingen bekeken en beoordeeld en de genomineerden zijn bekend.

Genomineerden ASVZ
De jury heeft uit ruim 80 inzendingen de 23 genomineerden gekozen en ingedeeld in 7 categorieën. Ook twee cliënten van ASVZ zijn genomineerd: Claudia Vlogs in de categorie Beste YouTuber en Rianne Vlogs in de categorie Beste Vlog.

Awards gemaakt door ASVZ
De cliënten van werkplaats Groenstraat in Tilburg hebben de mooie awards ontworpen en gemaakt. Alle genomineerden gaan op de feestavond naar huis met de kleine versie. En de winnaars per categorie krijgen allemaal de grote versie.

Lees meer over de Special Media Awards

Internet, Televisie, Telefoon voor cliënten.

ASVZ vindt het belangrijk dat cliënten ook digitaal mee kunnen blijven doen. Daarom biedt ASVZ de mogelijkheid om een eigen pakket (internet, televisie en telefonie) samen te stellen dat het beste bij jou en je persoonlijke wensen past. Wil je hier meer over weten? Informeer bij je contactpersoon van ASVZ.