Mediawijsheid

Zit jij weleens op internet? Bijvoorbeeld op een computer, tablet of smartphone. Bijvoorbeeld om informatie op te zoeken of te gamen? En gebruik jij social media? Zoals YouTube, Facebook of WhatsApp?

Jongen met bril (vierkant)

Mediawijsheid binnen ASVZ

We maken inmiddels (bijna) allemaal op een manier gebruik van internet en social media. Bijvoorbeeld om informatie op te zoeken of om contact te hebben met andere mensen. Dat is leuk, maar soms ook lastig. Om zowel cliënten als medewerkers te ondersteunen in het omgaan met internet en sociale media hebben we diverse materialen ontwikkeld om met elkaar het gesprek aan te kunnen gaan over de voor- en nadelen. Medewerker en cliënt leren tijdens zo’n gesprek van elkaar.

Multimediaal bordspel Mediajungle_ASVZ-Reik-Alliade.jpg

Mediajungle

De mediajungle is een bordspel in combinatie met een (web)app die helpt de dialoog over mediagebruik op een natuurlijke, speelse wijze op gang te brengen. De spelers gaan met elkaar in gesprek over bijvoorbeeld mediagebruik, selfies en fun, maar ook over sexting, gamen en online pesten.

Voor wie?
Het spel kan gespeeld worden op scholen, activiteitencentra en workshops en is voor iedereen van jong tot oud(er).

Uitleg van het spel:

Meer informatie en bestellen van bordspel Mediajungle
selfie.jpg

Special Media Awards

Wedstrijd voor mediamakers
Maak jij vlogs of filmpjes? Heb jij een tof Instagram, TikTok of Twitch account? Schrijf jij blogs, artikelen of nieuws? Of schitter jij in je eigen radioprogramma of podcast? Doe dan mee met de Special Media Awards!

De Special Media Awards is een wedstrijd voor de beste mediamakers met een verstandelijke beperking. En jij kunt meedoen. Je mag verschillende media inzenden. Bijvoorbeeld:

  • Een YouTube of Twitch account met vlog of filmpje
  • Een blog, artikel, krant of magazine
  • Een sociale media account op bijvoorbeeld Instagram of TikTok
  • Een opname van jouw radioprogramma of podcast

Wanneer kan je meedoen
Je kunt meedoen tot en met 14 oktober 2019. Daarna gaat een jury alle inzendingen bekijken en beoordelen. Zij bepalen wie er genomineerd wordt. Dat wordt eind oktober bekend gemaakt. Op 9 november is er een spetterend feest met de prijsuitreiking. Op www.special-media-awards.nl staat meer informatie over de wedstrijd en hoe je kunt meedoen.

Meer informatie over de wedstrijd
leuk en minder leuk op internet.JPG

Filmpje Leuk en minder leuk op internet

ASVZ heeft een filmpje ontwikkeld om met elkaar in gesprek te kunnen gaan over wat leuk en minder leuk is op internet. Zit jij weleens op internet? Bijvoorbeeld op een computer, tablet of smartphone. Bijvoorbeeld om informatie op te zoeken of te gamen? En gebruik jij social media? Zoals YouTube, Facebook of WhatsApp? In dit filmpje leggen we uit wat je op internet kunt doen. En wat je kunt doen als er op internet iets gebeurt dat niet leuk is.

Filmpje Leuk en minder leuk op internet
img-20190402-wa0000.jpg

Jan van der Kruis Innovatieprijs voor Mediajungle Mediajungle,

Jan van der Kruis Innovatieprijs voor Mediajungle Mediajungle, het multimediale bordspel over social media, heeft vandaag de Jan van der Kruis Innovatieprijs gewonnen. Deze prijs stimuleert en waardeert innovaties die ondersteund zijn door kwalitatief onderzoek. Daarnaast moet het innovatieve karakter en de meerwaarde voor mensen met een beperking duidelijk en helder zijn. De prijs werd uitgereikt op het congres van de academische werkplaats leven met een verstandelijke beperking. De jury roemt het innovatie karakter van het spel: ‘het spel draagt bij aan een maatschappelijk relevant en actueel thema waar nog weinig voor ontwikkeld is’.

Juryrapport

In het jury rapport staat: ‘de omgang met sociale media is een zeer actueel en levend thema dat vele jongeren, hun naasten en begeleiders raakt. Op dit gebied is nog weinig ondersteuning beschikbaar in de praktijk. Het herkennen en willen opvullen van deze leemte biedt ruimt voor innovatie. De opzet van het spel is origineel, maakt gebruik van blended learning en het spel is bovendien uitermate goed toepasbaar in de dagelijkse praktijk. De jury juicht het bovendien zeer toe dat mensen met een verstandelijke beperking zelf hebben meegedacht in de ontwikkeling van het product.’

Multimediaal

Mediajungle is ontwikkeld door zorginstellingen Alliade (Reik) en ASVZ. Het is een bordspel in combinatie met een (web)app waarmee de spelers aan de hand van filmpjes en doe- en discussieopdrachten in gesprek gaan over mediagebruik. Van selfies, gamen en fun tot gameverslaving, online pesten en sexting. Zowel de leuke als minder leuke kanten van online media komen aan bod. Kletsen over media is leuk en leerzaam, maar de Mediajungle is ook een échte game om te winnen.

ASVZ Game-Avond_Udenhout_22-11-2018-3208.jpg

Week van de mediawijsheid 8 tot en met 15 november 2019

Vorig jaar november heeft ASVZ op 3 locaties, Udenhout, Rotterdam en Sliedrecht diverse media-activiteiten georganiseerd. Zo konden bezoekers diverse games uitproberen, innovatieve toepassingen van Eureka (e-health), Beeldzorg en de Mediajungle. Er was een workshop van Fabriek69 over sociale media en gingen de deelnemers met elkaar in gesprek over diverse thema’s die je online kan tegenkomen.

Teun Peters, You Tuber, vertelde zijn verhaal over hoe hij bekend is geworden op You Tube. Hij vertelde over de leuke kanten, maar ook over negatieve comments die hij ontvangt en hoe hij daar mee omgaat. Hij gaf tips over editten, hoe je zichtbaar kan zijn op You Tube en natuurlijk was er alle tijd om hem vragen te stellen over team Dylan Heagens (waar hij in zit) en met hem op de foto te gaan.

Een leuk, gevarieerd programma, met vele enthousiaste bezoekers.

Hieronder een vlog, gemaakt voorafgaand aan de Week van de mediawijsheid vorig jaar.

Social media post 5.jpg

E-sport wedstrijd FIFA toernooi

Naast het ontwikkelen van diverse materialen, organiseert ASVZ evenementen als De Week van de Mediawijsheid en E-sport wedstrijden. Het laatste evenement was een FIFA toernooi in Udenhout.