Verbeterpunten 2021
We bespreken de volgende verbeterpunten vanuit het kwaliteitsrapport bij bouwsteen 2.
- Meer aandacht voor verschillende manieren om cliënten te informeren en onderzoek doen naar het gebruik van andere (digitale) middelen hiervoor.
- Cliënten begeleiden om hun kennis en ervaring beter te gebruiken.
- Ervaringsdeskundigen meer inzetten bij werkgroepen, trainingen en opleidingen.
- Goede voorbeelden en ideeën over eten en drinken meer met elkaar delen.
Cliënten denken mee
Tijdens verschillende bijeenkomsten, gestart in 2022, onderzoeken we samen met cliënten hoe zij graag informatie ontvangen. De uitkomsten gebruiken we om een digitaal informatieportaal voor cliënten te ontwikkelen. Hier kunnen zij straks alles vinden. Informatie die je moet weten als je bij ASVZ woont. Maar ook de trainingen voor cliënten. Daarnaast is er ook voor cliënten een vitaliteitsprogramma dat een plek krijgt op dit portaal. Er komt ook een folder met alle trainingen en een folder met middelen die Eureka aanbiedt. Het bewonerstijdschrift blijft twee keer per jaar verschijnen.
"Mij lijkt een app voor op je telefoon heel handig om informatie te vinden. Ik doe graag mee met dit soort sessies. Ik vind het belangrijk mijn mening te geven."
- Cliënt, deelnemer informatiesessieErvaringsdeskundige bij kwaliteit
Elke dinsdag werken vijf ervaringsdeskundigen bij de afdeling Kwaliteit van ASVZ. Zij praten en denken mee over verschillende onderwerpen die spelen binnen onze organisatie. Daarnaast beoordelen ze of documenten eenvoudig genoeg zijn, ontwikkelen ze materialen in samenwerking met medewerkers en geven ze regelmatig gastlessen. Iris: "Vooral de afwisseling in het werk is heel leuk. We doen opdrachten voor veel verschillende afdelingen. Hierdoor voel ik mij serieus genomen. In 2023 gaan we kijken of we nog zelfstandiger opdrachten kunnen oppakken. En we gaan een keer per maand voor team communicatie werken”
Ervaringsdeskundige bij opleidingen
Amrah (36) heeft een missie: ze wil zoveel mogelijk mensen iets leren over een leven met borderline. Al vijf jaar vertelt ze als ervaringsdeskundige haar verhaal. We gaan mee naar een gastcollege bij OPPstap, een mbo-school in Hardinxveld-Giessendam.
"Het geven van gastlessen vind ik echt leuk. Zo kan ik zoveel mogelijk mensen iets leren over een leven met borderline. Dit blijf ik in 2023 dan ook nog regelmatig doen.”
- Amrah, ervaringsdeskundigeTalentontwikkeling
Maar liefst tien cliënten hebben in 2022 hun mbo 2 diploma in ontvangst genomen. De afgelopen twee jaar hebben zij de opleiding Helpende Zorg en Welzijn of Facilitair Medewerker gevolgd. Het was de eerste keer dat deze mbo 2 opleidingen werden gegeven aan een groep studenten bij ASVZ. Dit doen we in samenwerking met onderwijsinstelling OPPstap.
Docent Bertina is trots op alle studenten: “We begonnen midden in de coronapandemie met de opleiding. De eerste les hebben we gelukkig live met elkaar kunnen doen, maar daarna moesten we helaas online verder. Ik ben ontzettend trots op ze! Alle studenten hebben hun talenten versterkt en kunnen deze gaan inzetten in de praktijk.”
Ook de fusie met Stras is een mijlpaal. Vanaf december gaat Stras verder bij ASVZ en blijven we trainingen op maat ontwikkelen voor cliënten.
"Soms was het zuchten en zweten, maar er was vooral veel positiviteit en doorzettingsvermogen. De studenten bikkelden allemaal door."
- Bertina, docentGezonde voeding
Het is belangrijk om als dat kan cliënten zelf te laten beslissen. Dus geen zoetigheid achter slot en grendel, maar proberen om eetkeuzes te begeleiden. Bij de lunch bijvoorbeeld zoveel mogelijk gezonde alternatieven voor op brood bieden. Daar maken de cliënten hun keuze uit. Zo leren wij ze in mogelijkheden te denken en niet in beperkingen.
Tips delen over gezonde voeding
Jan Wim is kwaliteitsfunctionaris bij ASVZ. Hij weet veel over hygiëne en voeding en was 30 jaar kok bij ASVZ. Elke locatie heeft elke maand een bedrag waarvan voeding gekocht mag worden. Dit heet het voedingsbudget. Steeds meer locaties hadden te weinig geld en dus niet genoeg aan het voedingsbudget. Ik ben op locaties gaan praten om te onderzoeken hoe dit kwam, een aantal redenen:
- geen extra bedrag voor cliënten in een crisisplaatsing
- bedrag voor één medewerker, maar er eten meer medewerkers mee.
- cliënten en medewerkers waren tijdens corona meer op de woning. Er was meer eten en drinken nodig. Ook vonden er meer kook- en bakactiviteiten plaats.
- de boodschappen werden duurder
Het viel mij op dat locaties graag gezonder willen eten. Gezond eten, zoals volkoren producten en fruit is helaas duur. Ik heb alles wat ik hoorde opgeschreven. In 2022 is het bedrag omhoog gegaan. Dat is fijn.
Het is belangrijk dat nieuwe teamleiders uitleg krijgen over het systeem en uit welk budget de boodschappen betaald moeten worden. Voor toiletpapier, vaatwasblokjes, schoonmaakmiddel, keukenrol is een ander budget. Ook verzorgingsproducten zoals gel, scheerschuim, deodorant, parfum horen niet in het voedingsbudget. De nieuwe teamleider moet hier tijdens het inwerken uitleg over krijgen.
Gezond eten is een belangrijk, ik help teams hier graag bij om op één lijn te komen met elkaar. We kunnen in een teamoverleg praten over het menu, het maken van een gezonde maaltijd, voedselveiligheid. We delen graag tips over een gezonde maaltijd. In het bewonerstijdschrift staat altijd een gezond recept.
Gezond leven
Wat een sportieve en gezellige dag was de vierde editie van de Buddy Run. Zo'n vierhonderd cliënten en collega's deden samen mee met een obstacle run van dertig hindernissen. Carla Timman: 'We zijn ontzettend trots op alle deelnemers! Daarnaast bedankt aan alle vrijwilligers voor de hulp en Gymforce One in Dordrecht voor het beschikbaar stellen van het terrein. We deden het echt samen!'
"We konden elkaar echt helpen. Vooral het omhoog klimmen op de hoge en steile muur was een uitdaging, maar het is gelukt!"
- Giovanni en Danny, deelnemers BuddyrunInterne dialoog bouwsteen 2
Vasthouden: 1. Meer aandacht voor verschillende manieren om cliënten te informeren en onderzoek doen naar het gebruik van andere (digitale) middelen hiervoor.
Vasthouden: 2. Cliënten begeleiden om hun kennis en ervaring beter te gebruiken.
Vasthouden: 3. Ervaringsdeskundigen meer inzetten bij werkgroepen, trainingen en opleidingen.
vasthouden: 4. Goede voorbeelden en ideeën over eten en drinken meer met elkaar delen.
In 2022 is veel aandacht geweest om samen met cliënten een digitaal informatieportaal te ontwikkelen. We zijn ons bewust van de afhankelijkheid van cliënten. We investeren daarom in informatiemateriaal, zoals een tijdschrift, infographics, animaties en video’s om de informatie te delen en zetten ervaringsdeskundigen in.
We delen meer voorbeelden en ideeën over gezond eten met elkaar. Cliënten maken op locaties dagelijks maaltijdboxen met gezonde voeding. Met de maaltijdboxen leveren we een gezonde en betaalbare maaltijd. Daarnaast is het ook zinvol werk voor cliënten. Gezonde voeding, binnen het budget. In een tijd waarin de boodschappen duurder zijn.
Terug naar