Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Bouwsteen 3

Medewerkers blijven leren over goede zorg en ondersteuning. Blijven leren maakt werken in de zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking ook leuk. Medewerkers blijven dan werken in de zorg en ondersteuning. Zorgaanbieders moeten ervoor zorgen dat medewerkers kunnen blijven leren.

Verbeterpunten 2021

We bespreken de volgende verbeterpunten vanuit het kwaliteitsrapport bij bouwsteen 3.

  1. De bijeenkomsten voor begeleiders, ouders/verwanten en cliënten beter organiseren door hulpmiddelen beter te gebruiken.
  2. Iedere medewerker heeft elk jaar een jaargesprek.
  3. Het beleid om nieuwe medewerkers te zoeken en aan te nemen verbeteren
  4. Weten waarom medewerkers weg gaan bij ASVZ.
  5. Kijken hoe we kunnen voorkomen dat mensen ziek worden en ervoor zorgen dat er elke dag genoeg begeleiders zijn.

Elk jaar een Jaargesprek

Iedere medewerker heeft elk jaar een jaargesprek. We weten dat er 739 jaargesprekken zijn geweest en opgeschreven in 2022. We denken dat er meer medewerkers een jaargesprek hebben gehad, maar deze zijn niet bijgehouden. Aan dit verbeterpunt moeten we blijven werken in 2023. We hebben verschillende middelen om het jaargesprek te voeren. Bijvoorbeeld de placemat en diverse praatkaarten.

ASVZ praatkaart jaargesprek
Bekijk hier de jaargesprekkaarten

"Het sprak me meteen aan. Uit mijn oude baan haalde ik geen voldoening meer. Ik voelde meteen dat ik in de zorg wél voldoening kon vinden.”

- Irv, teamleider

Nieuwe medewerkers zoeken

We blijven zoeken naar manieren om nieuwe medewerkers te vinden voor ASVZ. We gaan in 2023 verder met het verbeterpunt om het beleid om nieuwe medewerkers te zoeken en aan te nemen te verbeteren. Op onze social kanalen delen we veel verhalen van medewerkers zoals bijvoorbeeld op Instagram ASVZ. We willen anderen hiermee enthousiast maken om ook bij ASVZ te komen werken. Ook maken we samen video's over werken in de zorg. Hiermee willen we meer mensen laten nadenken over werken in de zorg. Onze collega's praten over vooroordelen en vertellen hoe leuk en bijzonder het werk kan zijn. We willen juist laten zien dat het niet normaal leuk werk is in de zorg en met name bij ASVZ.

Weten waarom medewerkers weggaan

In 2022 hebben meer dan 50 medewerkers, OR-leden, teamleiders, managers en M&O medewerkers meegedaan aan het project de medewerkersreis. Er zijn ervaringen gedeeld. Oplossingen voor dingen die niet goed gaan bedacht. Gekeken naar alles wat goed werkt en wat uitgebouwd kan worden. Er is uitgezocht wat de redenen van medewerkers zijn om te stoppen en wat is gedaan om dit te voorkomen?

Externe uitstroom zorgmedewerkers (excl. oproepkrachten, vakantiewerkers en stagiaires)

Via de link hieronder lees je een deel van de antwoorden.

Lees meer

"We moeten met elkaar de diversiteit beter benutten. Jonge medewerkers kunnen oudere medewerkers meenemen en andersom."

- Manager

Medewerkers behouden

​Ruim 3000 medewerkers, cliënten, vrijwilligers en verwanten namen tijdens het eerste visiefestival van ASVZ deel aan de verschillende workshops en activiteiten. Ze genoten van muziek, optredens, eten en drinken. Met als rode draad onze visie: het leveren van menswaardige zorg waarbij begeleider en cliënt samen gaan voor 100%. Want bij ASVZ geloven we dat iedereen zijn eigen krachten en talenten heeft. Dat kon je zien, ervaren en voelen tijdens dit evenement. Nog weken na het evenement voelden we met elkaar de trots op de organisatie. Want ook dit hebben we samen gedaan!

Voorkomen dat medewerkers ziek worden

Bij ASVZ zien we dat iedereen weleens momenten in zijn of haar leven heeft waarin er van alles speelt. En wat invloed kan hebben op het werk. Druk op het werk, verhuizing, of iets met de gezondheid. In veel situaties is het toch mogelijk om werkzaamheden te doen. ASVZ streeft naar een voortschrijdend verzuimpercentage, verzuim over afgelopen 12 maanden, dat lager ligt dan het landelijk gemiddelde.

Verzuimpercentage 12 maanden voortschrijdend: 8,03%
Landelijk gemiddelde : 8,68%

Een animatie als deze moet medewerkers helpen om samen het gesprek aan te gaan over verzuim en duurzame inzetbaarheid.

Interne dialoog bouwsteen 3

Versterken: 1. De bijeenkomsten voor begeleiders, ouders/verwanten en cliënten beter organiseren door hulpmiddelen beter te gebruiken.
Ontwikkelen:
2. Iedere medewerker heeft elk jaar een jaargesprek.
Versterken:
3. Het beleid om nieuwe medewerkers te zoeken en aan te nemen verbeteren
Vasthouden:
4. Weten waarom medewerkers weg gaan bij ASVZ.
Versterken:
5. Kijken hoe we kunnen voorkomen dat mensen ziek worden en ervoor zorgen dat er elke dag genoeg begeleiders zijn.

Alle locaties kiezen zelf hoe zij hun jaarlijkse ‘ontmoeting’ met het netwerk willen organiseren. Het moet passen bij de locatie. De ontmoeting zorgt voor nieuwe ideeën, afspraken en een goede samenwerking. Na de lockdown is het belangrijk om de ‘ontmoeting’ weer op te pakken. In de pilot ‘kwaliteit a la carte’ willen we reflectie een betere plek geven. De locatie kan zelf laten kiezen wat zij nodig heeft om te leren en te ontwikkelen.
In onze bescheidenheid zijn we de jaarlijkse werkconferentie tussen de raad van bestuur, teamleiders, managers en orthopedagogen bijna gewoon gaan vinden. Deze ontmoeting is en blijft waardevol om vast te houden.

Er is lang stilgestaan bij het middel van het ‘jaargesprek’. Wat draagt het jaargesprek bij in contact tussen de leidinggevenden en de medewerker? Is het jaargesprek niet een beetje een afvinklijstje aan het worden? Om te laten zien dat we aandacht hebben voor de medewerker? Of zijn er andere middelen? Allemaal vonden we het belangrijk om dit verder te ontwikkelen en onderzoeken.

In 2022 is een start met de medewerkersreis gemaakt. Het effect moet zijn versterken van behoud van medewerkers. En meer nieuwe medewerkers. Het is nu tijd om acties uit te zetten vanuit de analyses instroom en exit van medewerkers. Om te kunnen verbeteren, willen we weten waarom medewerkers weg gaan. Er zijn ideeën en tips besproken. We willen meer aandacht besteden aan medewerkers en leerlingen die weer terug willen komen bij ASVZ. We willen in contact blijven. De weg terug open houden is belangrijk.

Het voortschrijdend verzuimpercentage van ASVZ ligt onder het landelijk gemiddelde. Nabijheid van de manager is ook hierin van groot belang. Er zijn allerlei middelen aanwezig om het gesprek met de medewerker over verzuim en duurzame inzetbaarheid te voeren. Gezond roosteren en regie op het eigen rooster vergroten zien we als belangrijke punten om te versterken.