Kennis delen
Onderzoekers Lisanne en Lennart vertellen tijdens een bijeenkomst met ervaringsdeskundigen over de belangrijkste bevindingen van dit onderzoek. Zij interviewden 9 mensen van ASVZ met verschillende rollen en disciplines, zoals ervaringsdeskundigen en begeleiders. Lisanne: “Ik vind het indrukwekkend hoe open jullie waren en hoe veel persoonlijke dingen jullie wilden delen.” ASVZ wil meer kennis over het inzetten van ervaringsdeskundigen bij de individuele begeleiding van cliënten. Als ondersteuning van teams en begeleiders.
Taal
Belangrijke meerwaarde daarvan is dat ervaringsdeskundigen vaak beter kunnen praten in de taal die cliënten verstaan. En daarmee eerder de ‘juiste snaar raken’. Aandachtspunt is dat de ervaringsdeskundige geen vervanging is voor de begeleider, maar een aanvulling. Ieder zijn eigen taak en deskundigheid. Als een begeleider zegt ‘het komt goed’ dan heeft dat minder effect dan wanneer een ED dat zegt. Bij die woorden van een ED dan zit daar een wereld aan ervaringen achter waardoor je het wel gelooft. Hij of zij zat in hetzelfde schuitje dus die zal het wel weten. Een ervaringsdeskundige geeft het stokje van herstel door. Voorbeeld van ex-alcoholverslaafde die andere verslaafden helpt in een zelfhulpgroep. Je leert ervan hoe iemand anders met herstel omgaat. Een dieper leerproces.
Verwachtingen
De ervaringsdeskundige kan handvatten geven om problemen op te lossen. Het is belangrijk om heldere verwachtingen te hebben over de rol van de ED om teleurstelling te voorkomen. Dus is het belangrijk om deze verwachtingen te managen en bespreken. Professionalisering van de ED is ook een onderwerp. Methodisch werken is belangrijk. Knelpunt daarbij is: op het moment dat je het meer gaat regelen dan verdwijnt de laagdrempeligheid. Afstemming met begeleiders en andere professionals is een aandachtspunt. De vertrouwensband tussen ervaringsdeskundige en cliënt speelt daarbij een rol. Dat kan voor ervaringsdeskundigen een zware verantwoordelijkheid zijn. Wanneer moet je iets wel doorvertellen bijvoorbeeld omdat iemand in gevaar is. Gesprekken met cliënten kunnen veel emoties losmaken bij de ervaringsdeskundigen. Afhankelijk van het onderwerp en de mate waarin de ervaringsdeskundige bepaalde zaken heeft verwerkt. Daarom is het ook belangrijk dat een ED een coach heeft.