Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Medewerker aan zet: David

David begon in 2001 als persoonlijk begeleider en maakte zeven jaar later de overstap naar weerbaarheidstrainer. Naast trainingen voor medewerkers geeft hij ook trainingen aan medewerkers én cliënten. ‘Ik wilde altijd al weten wat er onder iemands gedrag zit.’

Wil je ook werken bij ASVZ?

[javascript protected email address]
Solliciteer hier!

‘Mensen denken bij het woord weerbaarheid vaak puur aan het aanleren van fysieke vaardigheden, voor het geval dat je wordt aangevallen. Maar dat is maar een klein onderdeel van onze trainingen. Mentale weerbaarheid is minstens zo belangrijk.’

Geblinddoekt

‘Onlangs startten we met trainingen voor begeleiders én cliënten. Onderdeel is een spel waarbij begeleider en cliënt elkaars hand vasthouden en opdrachten doen, terwijl één van de twee geblinddoekt is. Daarna vragen we wat ze van elkaar nodig hebben om rust en vertrouwen te voelen. Daar kunnen ze op inspelen in stressvolle situaties. Ik snap dat je soms uit emotie handelt, dat hoort erbij. We kijken dan wat wél kan.’

Meebewegen

Wat de kern is van onze lessen? Merken dat je stress hebt, weten dat dat erbij hoort en het omzetten in iets moois. Stress kan er juist voor zorgen dat je snel goede beslissingen neemt. Als je die rust voelt, straal je dat ook uit naar cliënten. We zijn als mensen vaak geneigd om tegen stress en agressie in te gaan. Maar dat zorgt er juist voor dat het conflict oploopt. Het is veel nuttiger om mee te bewegen. Dat zorgt er ook voor dat de cliënt de draad makkelijker weer oppakt en hij of zij niet blijft hangen in de negatieve situatie.

Teams die de basistraining gehad hebben, komen jaarlijks terug voor een onderhoudstraining. Die staat in het teken van communicatie en samenwerking. Soms sluit een orthopedagoog aan. We hebben het dan over hoe je spannende situaties bij een collega kunt signaleren en hoe je eventueel te hulp kunt schieten. We moeten ten slotte ook een beetje op elkaar letten.’