Samenvatting
Een moreel beraad helpt om stil te staan bij wat we doen. We hebben 20 keer een moreel beraad gehad en 6 oefenberaden. In 2023 was er weer ruimte om elkaar te ontmoeten. Er zijn mooie voorbeelden. Er is een gedragscode afgesproken aan de hand van de waarden van ASVZ.
Moreel beraad
We willen graag het goede doen elke dag weer. Het goede doen, is soms best ingewikkeld. Het is fijn om dan even met elkaar stil te staan. Een mooie manier om stil te staan is het organiseren van een moreel beraad. Met een moreel beraad krijgen we met elkaar nieuwe inzichten om verder te gaan.
In 2023 is er 20 keer een moreel beraad geweest. Over de onderwerpen kwaliteit van leven, personeel, eigen regie en verantwoorde zorg en teamreflectie. Na 6 weken neemt de gespreksleider contact op met de inbrenger. Ze praten over de ervaring van het moreel beraad en wat het op de werkvloer heeft opgeleverd.
Ook is er 6 keer een oefenberaad geweest. Medewerkers konden zich hiervoor opgeven en een onderwerp voorstellen. We doen dit om te oefenen en medewerkers enthousiast te maken. In 2024 gaan we hiermee door. De pagina ‘Ethiek en Moreel Beraad’ staat nu op MijnASVZ.
In 2023 is met de ervaringsdeskundigen kwaliteit over het moreel beraad gepraat. We zien met elkaar mogelijkheden om ook een ervaringsdeskundige aan het team te laten deelnemen.
Elkaar Ontmoeten
Alle locaties organiseren elk jaar een ‘ontmoeting’ met het netwerk die past bij de locatie. Deze ontmoeting zorgt voor nieuwe ideeën en afspraken en een goede samenwerking. Praten over wat goed gaat en wat beter kan samen met cliënten en ouders/verwanten en vrijwilligers. In 2023 was er gelukkig weer ruimte om elkaar te ontmoeten. We delen graag een aantal mooie voorbeelden ter inspiratie.
Een dialoogdiner met het wijkteam
‘Onlangs organiseerden we een dialoogdiner met cliënten, hun netwerk en mensen van de sociale teams van de dorpen waarin we werken. Er ontstonden mooie en waardevolle gesprekken. Daarnaast leerden cliënten hoe je ondersteuning kunt vragen en welke activiteiten de gemeenten organiseren, zoals de Groene Huiskamer in Sliedrecht.’ Denise de Bot, persoonlijk begeleider Ondersteuning Thuis
Gluren bij de buren ‘Driehoeken gaan bij elkaar op werkbezoek’
Alle driehoeken (teamleider, orthopedagoog en sectormanager) die verbonden zijn aan de 16 Very Intensive Care (VIC)-Workhomes van ASVZ gingen op 13 november 2023 bij elkaar op bezoek.
Met een vragenlijst gingen teamleiders, managers en orthopedagogen op pad. Ze zagen genoeg om trots op te zijn, maar ook punten om mee aan het werk te gaan. “Dingen die je meeneemt van een andere woning zijn eigenlijk de dingen die je zelf nog te doen hebt.”
https://mijn.asvz.nl/nieuws/vic-workhomes-gluren-bij-de-buren
KIJKJE in elkaars wereld
‘Tijdens een dialoogdiner volgden we samen met verwanten de training Driehoekskunde. Bijzonder om een kijkje in elkaars wereld te krijgen. Dat doet veel voor het begrip over en weer. We hebben ervan geleerd om zowel in goede als in slechte tijden in contact te zijn met verwanten. Denk aan foto’s sturen via WhatsApp, van leuke activiteiten en momenten. Wel AVGproof natuurlijk. Hierdoor leg je een stevige basis. Dat maakt het gemakkelijker om hulp te vragen als het nodig is. Verwanten bieden op hun beurt daardoor ook sneller hulp aan.’ Rosanne Stockmann, sectormanager
https://mijn.asvz.nl/nieuws/vic-workhomes-gluren-bij-de-buren
Proef kwaliteit a la carte
In 2021 hebben teamleiders, managers en orthopedagogen stilgestaan bij de vraag: Als we alles eens loslaten wat helpt je dan om goede kwaliteit van zorg te leveren en om te verbeteren? Hieruit kwamen de volgende wensen:
- Makkelijkere systemen;
- Minder verschillende audits;
- Meer zeggenschap ervaren;
- Betere aansluiting van het instrument op de fase waarin een locatie zich bevindt.
We zijn met de wensen aan de slag gegaan. In 2022 is de proef ‘kwaliteit a la carte’ uitgewerkt. In 2023 is een proef gestart in drie sectoren. De locatie kiest zelf welk kwaliteitsinstrument nodig is om te leren en ontwikkelen. Het reflectieverslag geeft richting.
Gedragscode
De zorgvisie van ASVZ is de basis:
- Mogelijkheden in beperkingen zien
- Cliënten het gewone leven laten ervaren
De waarden bepalen hoe we met elkaar willen omgaan:
- We zetten de cliënt echt centraal;
- We zijn bescheiden en trots;
- We zorgen voor een veilige omgeving;
- We zijn betrouwbaar;
- We geloven in nabijheid.
Aan de hand van de waarden hebben we een gedragsode afgesproken. We zijn trots op de bevlogen en betrokken medewerkers die deze waarden elke dag weer in de praktijk brengen. Om dat te blijven doen, is het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven over de omgangsvormen in de gedragscode. Dit doen we door trainingen en coaching, het goede voorbeeld geven en met elkaar praten. We werken nog aan een spel (gedagskoffer) om zo over de thema’s te praten.
Ook start binnen 1 sector een training ‘bevorderen van gewenst gedrag door teamleiders’. Als de ervaringen goed zijn, breiden we de training uit naar andere sectoren