Tabitha vond het de eerste keer doodeng toen ze de Beeldzorg Centrale belde. ‘Je moet je openstellen aan iemand die je eigenlijk niet kent. Dat maakt het lastig te voorspellen hoe het gesprek verloopt.’ ‘Juist daarom werken we met een vaste gesprekstechniek’, legt Eva uit, begeleider van de Beeldzorg Centrale. ‘We doorlopen ieder gesprek aan de hand van vijf fasen. Dat biedt houvast. Eventueel maken we een protocol op maat, zoals bij Tabitha. Zij wil namelijk liever gelijk de diepte in. Prima, dat staat dan genoteerd in het systeem. Zo kunnen ik en mijn collega’s Tabitha sneller helpen.’
Op een rijtje
Tabitha belt vooral op de momenten dat haar hoofd overloopt en ze het nodig heeft dingen weer op een rijtje te zetten. Eva: ‘Maar er zijn ook cliënten die na hun werk bellen om even hun dag door te nemen. Of ze nemen de tablet mee als ze boodschappen gaan doen, voor live feedback of ondersteuning. Ook komt het voor dat we cliënten op vaste tijden bellen, bijvoorbeeld om ze te eraan te herinneren dat ze hun medicijnen moeten innemen.’ Zo zijn Eva en haar collega’s dag en nacht beschikbaar als luisterend oor in alle situaties.
Meerwaarde
‘Dat ik kan bellen wanneer ik wil en hoe lang ik wil, geeft rust en vertrouwen’, vertelt Tabitha. ‘En omdat de begeleiders aan de lijn goed rapporteren, zijn mijn vaste begeleiders op de hoogte. Ik hoef mijn verhaal dus niet te herhalen. Zo kunnen we makkelijk op iets door.’ Daarin ziet Eva ook de meerwaarde van de Beeldzorg Centrale van ASVZ. ‘Door cliënten als Tabitha te helpen op het moment dat ze een acute hulp- of zorgvraag hebben, ontstaat in het contact met de persoonlijk begeleider ruimte om andere dingen te doen. Of juist dieper op iets in te gaan.’
Zelfredzamer
Daarnaast zorgt beeldbellen ervoor dat cliënten zelfredzamer worden. Eva: ‘We hebben geen inzage in het cliëntendossier en kunnen dan ook niet gericht advies geven, zoals een persoonlijk begeleider doet. Wel kunnen we samen met de cliënt bedenken wat ze zelf kunnen doen. Bij Tabitha verwijzen we bijvoorbeeld naar haar zorgplan. Wat staat erin? Welke volgende stap kun je nemen? Zo werken we stapsgewijs naar een oplossing toe en krijgt Tabitha weer grip op de situatie zodat ze zelfstandig verder kan. Heel waardevol.’
Meer weten?
Op deze pagina vind je meer informatie over de Beeldzorg Centrale. Kan je niet vinden wat je zoekt? Neem dan contact op met de Beeldzorg Centrale: beeldzorgcentrale@asvz.nl of 010 - 28 34 420.