Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Medewerker aan zet: Alinda

Alinda is sinds 2019 meewerkend teamleider bij de Beeldzorg Centrale. Dat is een dienst van ASVZ, waarbij cliënten en begeleiders op afstand met elkaar communiceren via een beeldscherm. ‘Wij geven cliënten de handvatten om zelf tot een oplossing te komen.'

Een luisterend oor

‘De Beeldzorg Centrale is voor elke cliënt bereikbaar. We zijn altijd open: dag en nacht, alle dagen van het jaar. Mensen bellen ons via een beveiligde app op hun smartphone of tablet. Die is zo ontworpen dat hij voor iedereen toegankelijk is.’

‘Cliënten bellen mij en mijn collega’s om allerlei verschillende redenen. Een wat oudere vrouw belt bijvoorbeeld elke ochtend om te vertellen dat ze lekker geslapen heeft. En ’s avonds weer om ons welterusten te wensen. Maar cliënten bellen ook wel eens omdat ze niet weten wat ze met een brief moeten doen, of omdat ze zich niet lekker voelen.’

Er zelf uitkomen

Als ik opneem, wacht ik meestal tot de cliënt begint met praten. Ik kan een inschatting maken van wat iemand begrijpt, door te letten op het aantal woorden dat hij of zij gebruikt in een zin. En dat spiegel ik dan. Zo vind ik al snel aansluiting. Mijn collega’s en ik hebben zelfs contact met een cliënt die niet kan praten. Hij gebaart naar ons, en wij praten terug. In het gesprek probeer ik erachter te komen waarom iemand belt. Ik probeer die ondersteuning te bieden, waarmee cliënten er zelf uitkomen. Dat geeft hen meer zelfvertrouwen. Cliënten met hoofdpijn vertel ik bijvoorbeeld niet dat ze paracetamol moeten nemen. In plaats daarvan vraag ik wat ze normaal gesproken doen bij hoofdpijn, en of dat nu ook een oplossing zou kunnen zijn. Soms duurt een gesprek drie minuten, soms drie kwartier. Ik rond pas af als de cliënt zegt dat hij of zij tevreden is.’

Behoefte aan een praatje

‘Als mijn collega’s en ik merken dat iemand het contact wel fijn vindt maar liever niet zelf opzoekt, bellen wij af en toe op. Dat doen we ook wel eens om cliënten ergens aan te herinneren, zoals het innemen van medicijnen. Beeldzorg is trouwens geen vervanging van onze bestaande zorg, het is een aanvulling daarop. Het is vooral bedoeld voor de momenten waarop begeleiders hun handen vol hebben, maar een cliënt toch hulp wil. Vaak is de hulpvraag trouwens niet eens zo dringend. Mensen bellen ook om te vertellen dat ze iets bijzonders hebben meegemaakt. Dan hebben ze gewoon behoefte aan een praatje of een luisterend oor. Hoe fijn dat ik dat samen met mijn collega's voor hen kan zijn?’

Wil je meer weten over de Beeldzorg Centrale? Bekijk dan deze pagina.