Uitdaging
Jaap de Gruijter, raad van bestuur ASVZ: "We hebben de uitdaging om goede zorg te blijven leveren. ICT is daarbij randvoorwaardelijk en is zelfs op onderdelen de primaire zorg zelf. Daarom is het zo goed dat we met deze verhuizing zelf de regie nemen op alle informatie- en communicatietechnologie die we nu en in de toekomst gaan inzetten om menswaardige zorg te blijven bieden."
Hanneke en Jaap luidden de gong om de nieuwe omgeving symbolisch te openen.
Eigen regie, nieuwe kansen
Voorheen deelde ASVZ de ICT omgeving en -ondersteuning met acht andere zorgpartners die allemaal net wat anders wilden. Nu richt ASVZ haar ICT landschap helemaal zelf in en werken we samen met zelf gekozen leveranciers, zoals onder andere de nieuwe IT-partner RAM IT.
De Gruijter: "Een mooi resultaat vind ik dat we het applicatielandschap versimpelen, met meerdere oplossingen in één applicatie. En dat onze medewerkers stapsgewijs steeds meer, overal en op elk apparaat vanuit de Cloud in de applicaties kunnen werken. We doen dat in samenwerking met onze ICT-partners waarbij de regiefunctie wordt gevoerd door veel ervaren collega’s die ASVZ en de zorg goed kennen”
Ik kom zelf uit de zorg en wat mij betreft moet ICT ‘het gewoon doen’ en dat geldt voor veel van onze collega's. Of je nou werkt in de ICT of op een woning, we doen dit voor onze cliënten. Alles hoort bij elkaar. Dit doen we samen.
- Hanneke Kooiman, voorzitter raad van bestuur ASVZDigitaal op Koers
Binnen het programma Digitaal op Koers (DOK) gaan we de komende drie jaar stapsgewijs alles op het gebied van ICT grondig vernieuwen en verbeteren. Aan het einde van 2022 zijn bijvoorbeeld alle oude computers, laptops en mobiele telefoons vervangen of opnieuw ingericht. Hiermee zijn we klaar voor de volgende stap in 2023: het verder verbeteren van de digitale werkplekken en handige functies zoals video afspelen en samenwerken in documenten. En uiteindelijk in 2024 een snel en stabiel draadloos netwerk waarop iedereen in verbinding is.
De Gruijter: “Ik zie het als een bijzondere kans dat we met een frisse start beginnen en onze eigen behoefte en die van onze cliënten centraal kunnen zetten. Daarbij nemen we de dagelijkse werkprocessen op de werkvloer eerst onder de loep: wat kan anders, beter, efficiënter? Los van software en ICT oplossingen. En dan pas kijken waar ICT kan ondersteunen. We kiezen daarbij bewust voor bewezen oplossingen die ergens anders al goed functioneren."