Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Interne Dialoog en samenvatting

Op 25 maart spraken we met veel mensen over het kwaliteitsbeeld. Cliënten, de centrale cliëntenraad, de ondernemingsraad, managers, vrijwilligers, raad van bestuur en raad van toezicht.

Reflectie interne dialoog kwaliteitsbeeld 2023

Iedereen kijkt anders naar kwaliteit. Door met elkaar te praten, leren we van elkaar. Iedereen wil het beste voor cliënten en medewerkers. We zijn met elkaar tot één kwaliteitsbeeld en reflectie gekomen. Samen 100!

Vooraf zijn onderstaande vragen door de deelnemers voorbereid:

  1. Waar zijn we trots op?
  2. Wat kan er beter?
  3. Hoe kan het beter?
  4. Heeft het prioriteit?

In groepjes is over de vragen gepraat. We schreven de resultaten op en deze staan in de samenvatting van het kwaliteitsbeeld 2023.

Bouwsteen 1

Er zijn mooie voorbeelden gedeeld over kijken en denken in mogelijkheden. Elkaar durven aan te spreken op het rookbeleid en het telefoongebruik kan moeilijk zijn, maar nodig om professioneel gedrag te versterken. De samenwerking tussen wonen, dagbesteding, nachtzorg en behandelaren kan beter en sterker. Bijvoorbeeld door bij de bespreking van het Plan te zijn.

Hier zijn we trots op/dit gaat goed: vasthouden
1. We kijken en denken in mogelijkheden. Mooi voorbeeld is de Studiowoningen in Udenhout;
2. Trots op dat we ook bescheiden blijven Het kan altijd beter;
3. Mogen zijn wie je bent;
4. Betrokkenheid van cliënten;
5. Visie en waarden van ASVZ.

Dit kan beter: versterken en verbeteren
1. Elkaar aanspreken In het bijzonder over het rookbeleid en het telefoongebruik. In gesprek blijven met hulp van de gedragscode van ASVZ helpt;
2. Wonen, dagbesteding, nachtzorg en behandelaren werken beter samen; bijvoorbeeld door bij de bespreking van het Plan te zijn;
3. Beter samenwerken met het netwerk van cliënten. Samen regelen we de zorg en begeleiding. Mooi voorbeeld is de samenwerking op Schoorstraat 4-05 in het kwaliteitsbeeld;
4. Cliënten beter begeleiden als het gaat om de mogelijkheden van mediawijsheid.

Dit gaan we ook nog doen; versterken en ontwikkelen
1. Communicatiemiddelen gebruiken die passen bij de doelgroep;
2. Begeleiders praten met cliënt en ouders/verwanten over Caren. Je vindt de praatplaat over Caren hier;
3. Ervaringen en kennis nog meer met elkaar delen In het bijzonder over zorgtechnologie.

ASVZ-en-digitaal-burgerschap.pdf

Bouwsteen 2

We zijn trots op de 30 opgeleide ervaringsdeskundigen. We zien ook nog mogelijkheden en kansen voor de inzet van ervaringsdeskundige. Zoals inzet op locaties en rondom het thema ‘gezonde voeding’. Nazorg voor medewerkers is goed geregeld. De nazorg voor cliënten gaan we versterken.

In de zorgvisie van ASVZ staat de cliënt centraal. Zelf keuze maken is belangrijk. We kunnen dit nog verbeteren door aandacht te geven aan keuzevrijheid tijdens besluit- en beleidsvorming. De handreiking keuzevrijheid van de CCR geeft hier handvatten voor.

Hier zijn we trots op/dit gaat goed: vasthouden
1. De video notulen van de CCR;
2. Kijken naar talenten van cliënten;
3. 30 opgeleide ervaringsdeskundigen;
4. Cliënten kunnen zelf een MIP invullen.

Dit kan beter: versterken en verbeteren
1. Elke woning en werkplek heeft een bewonersoverleg.;
2. Ervaringsdeskundigen vaker op locaties inzetten;
3. Nazorg cliënten verbeteren;
4. Iedere cliënt heeft een actueel Plan dat is besproken met de juiste mensen rondom de cliënt.

Dit gaan we ook nog doen; versterken en ontwikkelen
1. Informeren en inventariseren van wensen en behoeften cliënten voor we een besluit nemen. Handreiking keuzevrijheid van de CCR.

Bouwsteen 3

De nabijheid van managers en orthopedagogen is belangrijk. Het houden van jaargesprekken om medewerkers te behouden kan nog beter. We weten door het opbellen van medewerkers vaker wat de reden van vertrek is. In 2024 houden we het medewerkerstevredenheidsonderzoek. Naast het opbellen zal de uitslag van het onderzoek helpen om medewerkers te behouden.

Hier zijn we trots op/dit gaat goed: vasthouden
1. Vertaling visie ASVZ naar medewerkers;
2. Veel loopbaanmogelijkheden voor medewerkers (zie infographic);
3. Het contact met de contactpersonen van de OR om ervaringen op te halen;
4. Solidariteitsfonds om collega’s met financiële problemen te helpen.

Dit kan beter: versterken en verbeteren
1. Cliënten en medewerkers kennen de sectormanager en orthopedagoog van hun locatie. Zij komen regelmatig op de locatie;
2. Nieuwe medewerkers beter ondersteunen. Het inwerkprogramma en het programma ‘waardevolle start’ helpt;
3. Aandacht voor de waardering van medewerkers. Zodat ze bij ASVZ blijven werken. Zoals het jaargesprek houden;
4. Beleid om nieuwe medewerkers te zoeken en aan te nemen versterken.

Dit gaan we ook nog doen; versterken en ontwikkelen
1. Aandacht voor het werven, inwerken en behouden van vrijwilligers;
2. Letten op populaire taal (straattaal) en schrijven in begrijpelijke taal.

Infographic-Groei-binnen-functie-en-naar-functie.pdf