Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Bouwsteen 2 Onderzoek naar de ervaringen van mensen met een beperking

Wat vinden cliënten van ASVZ belangrijk? Daar hebben we onderzoek naar gedaan. Hieronder zie je wat we gedaan hebben en wat dat opleverde.

Zinvolle dagbesteding

We willen dat cliënten niet alleen wonen en ondersteuning krijgen, maar ook meedoen in het werk. Bijvoorbeeld bij de receptie, in de schoonmaak of in de catering. Zo ontdekken cliënten hun talenten en leren ze nieuwe dingen. Het helpt ook om duurzamer te werken, omdat we minder verspillen. We vergroten het aantal werkplekken voor cliënten binnen ASVZ.

Het Plan van de cliënt

Iedere cliënt heeft een Plan. Daarin staat wat belangrijk is voor hem of haar. We gebruiken nu een vragenlijst ‘Mijn Plan’ en praatplaten om dat gesprek makkelijker te maken. Zo zorgen we dat het Plan echt past bij de persoon.

Cliënten kunnen zelf een MIP invullen

Sinds 2024 kunnen cliënten ook zelf een melding doen als er iets vervelends is gebeurd. Zoals een nare opmerking of ongewenst gedrag. Er zijn 183 meldingen gedaan. We hopen dat cliënten zich hierdoor beter gehoord voelen.

“Ik vind het indrukwekkend hoe open jullie waren en hoe veel persoonlijke dingen jullie wilden delen.”

- Lisanne, student onderzoek ervaringsdeskundigen

Ervaringsdeskundigen

Ervaringsdeskundigen helpen bij voorlichting, geven gastlessen en doen mee aan overleggen. In 2024 zijn er 8 nieuwe ervaringsdeskundigen opgeleid. In totaal zijn het er nu 30.

Studenten van de Christelijke Hogeschool Ede deden onderzoek naar de samenwerking tussen ervaringsdeskundigen (ED) en begeleiders van ASVZ. Zij interviewden 9 mensen van ASVZ met verschillende rollen en disciplines, zoals ervaringsdeskundigen en begeleiders.

Medezeggenschap

Cliënten mogen meedenken en meebeslissen. Bijvoorbeeld in bewonersoverleggen of raden. Op Prinsjesdag was er een mooie medezeggenschapsdag met het thema ‘koninklijk’. Ook familieleden worden betrokken, zoals via ‘Ouders voor Ouders’.

Samen met de CCR zorgen we ervoor dat locaties het onderwerp (mede)zeggenschap bespreken tijdens een bewonersoverleg of locatieoverleg. Het is belangrijk dat begeleiders weten dat er raden zijn. Begeleiders kunnen dan cliënten helpen om aan een raad deel te nemen. De CCR geeft teamleiders in het sectoroverleg informatie over de raden en zeggenschap en hun belangrijke rol hierin. In het jaarverslag van de CCR is te lezen bij welke onderwerpen de CCR zoal betrokken is geweest.

Jaarverslag CCR