Zinvolle dagbesteding
We willen dat cliënten niet alleen wonen en ondersteuning krijgen, maar ook meedoen in het werk. Bijvoorbeeld bij de receptie, in de schoonmaak of in de catering. Zo ontdekken cliënten hun talenten en leren ze nieuwe dingen. Het helpt ook om duurzamer te werken, omdat we minder verspillen. We vergroten het aantal werkplekken voor cliënten binnen ASVZ.

Cliënttevredenheidsonderzoek
We hebben in 2023 een onderzoek gedaan naar hoe tevreden cliënten en hun verwanten zijn. Twee belangrijke onderwerpen kwamen naar voren: communicatie en gezond leven. We geven nu meer trainingen aan begeleiders om gesprekken beter te voeren. En we praten vaker over gezonde voeding – met cliënten én ervaringsdeskundigen.
Het Plan van de cliënt
Iedere cliënt heeft een Plan. Daarin staat wat belangrijk is voor hem of haar. We gebruiken nu een vragenlijst ‘Mijn Plan’ en praatplaten om dat gesprek makkelijker te maken. Zo zorgen we dat het Plan echt past bij de persoon.
“Ik vind het indrukwekkend hoe open jullie waren en hoe veel persoonlijke dingen jullie wilden delen.”
- Lisanne, student onderzoek ervaringsdeskundigenErvaringsdeskundigen
Ervaringsdeskundigen helpen bij voorlichting, geven gastlessen en doen mee aan overleggen. In 2024 zijn er 8 nieuwe ervaringsdeskundigen opgeleid. In totaal zijn het er nu 30.
Studenten van de Christelijke Hogeschool Ede deden onderzoek naar de samenwerking tussen ervaringsdeskundigen (ED) en begeleiders van ASVZ. Zij interviewden 9 mensen van ASVZ met verschillende rollen en disciplines, zoals ervaringsdeskundigen en begeleiders.
Medezeggenschap
Cliënten mogen meedenken en meebeslissen. Bijvoorbeeld in bewonersoverleggen of raden. Op Prinsjesdag was er een mooie medezeggenschapsdag met het thema ‘koninklijk’. Ook familieleden worden betrokken, zoals via ‘Ouders voor Ouders’.
Samen met de CCR zorgen we ervoor dat locaties het onderwerp (mede)zeggenschap bespreken tijdens een bewonersoverleg of locatieoverleg. Het is belangrijk dat begeleiders weten dat er raden zijn. Begeleiders kunnen dan cliënten helpen om aan een raad deel te nemen. De CCR geeft teamleiders in het sectoroverleg informatie over de raden en zeggenschap en hun belangrijke rol hierin. In het jaarverslag van de CCR is te lezen bij welke onderwerpen de CCR zoal betrokken is geweest.