Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Bouwsteen 3 Professionele ontwikkeling

Goede zorg begint bij goede medewerkers. Daarom helpen we medewerkers om te leren en zich te ontwikkelen. Hieronder zie je wat we in 2024 hebben gedaan.

Leren en ontwikkelen

De afdeling Talentontwikkeling zorgt voor trainingen, intervisie en begeleiding. We willen een lerende organisatie zijn. Het MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek) laat zien dat medewerkers trots zijn, maar ook dat werkdruk en communicatie beter kunnen.

Door ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, is het een uitdaging om teams stabiel te houden. Het werken in kleine teams, een meewerkend teamleider en blijvend aandacht houden voor nabijheid van de sectormanager en orthopedagoog draagt bij om teams te ondersteunen en medewerkers te waarderen.

Met elkaar praten met hulp van de gedragscode

We praten met elkaar met hulp van onze gedragscode. Ook over moeilijke onderwerpen zoals grensoverschrijdend gedrag, roken, telefoons en social media. De zorgvisie van ASVZ is de basis. De waarden bepalen hoe we met elkaar willen omgaan. We zijn trots op de medewerkers die elke dag de waarden toepassen. Om dit vol te houden, blijven we met elkaar praten over de omgangsvormen in de gedragscode. Dit doen we via trainingen, coaching en door het goede voorbeeld te geven.

Gedragscode ASVZ

Binding en uitstroom

Om medewerkers aan ons te binden en hier acties aan te koppelen, is informatie nodig over de redenen van vertrek. Het Jaarplandoel 2024 was het aantal medewerkers dat bij de organisatie weggaat verminderen naar 15%. Het is helaas niet gelukt om dit te halen. De uitstroom in 2024 is licht gestegen naar 17%. Wat opvalt is een hoog uitstroom percentage bij functieniveau 1 (23%), niveau 2 (27,2%) en jeugd- en gezinsprofessionals (18,3%).

Medewerkers die zelf de keuze maken om ASVZ te verlaten, bellen we na om vragen te stellen over hun vertrek: een exitinterview. In totaal werkten 214 medewerkers mee aan het exitinterview. Door een hogere respons is nu meer inzicht in de vertrekredenen van medewerkers.
De belangrijkste reden van vertrek heeft met ‘werk’ te maken. Dit was ook in 2023. Het gaat dan over:

  • Doelgroep, regels en procedures
  • Onregelmatig werken
  • Werkdruk
  • Sfeer in team/conflict

Eind 2024 zien we dat er vaker andere redenen genoemd worden. Zoals wijzigingen in privésituaties, andere carrièrekeuze en reisafstand. Dit zien we als een kleine positieve ontwikkeling.

Verpleegkundigen in de gehandicaptenzorg

ASVZ denkt na over de medische zorg in de toekomst. We willen dat de zorg van onze verpleegkundigen zo goed blijft als deze nu is en willen uitbreiden en inzetten op meer locaties. Vanaf 2025 kunnen alle locaties gebruik maken van een flexibel verpleegkundig steunpunt. Dit helpt om de zorg toekomstbestendig te maken en verpleegkundigen aan ASVZ te verbinden. Verpleegkundigen in de gehandicaptenzorg worden niet altijd genoeg uitgedaagd om iets te doen met hun verpleegkundige expertise. Dat maakt het vak minder aantrekkelijk en dat moet anders,’ vertelt Martine Huijer- Korengevel, sectormanager bij ASVZ, via het platform Zeggenschap in de zorg. ‘We moeten ze meer ruimte geven om hun expertise en ervaring in te zetten voor kwalitatieve en menswaardige zorg.’

Lees hier het hele artikel

Capaciteitsmanagement

In 2024 is het project capaciteitsmanagement gestart. In samenwerking met de sectormanager is een normenmodel ontwikkeld in het kader van de implementatie van capaciteitsmanagement voor het primair proces. De implementatie van capaciteitsmanagement vindt plaats in drie groepen van circa 140 teamleiders. Deze implementatie bestaat uit begeleiding van de teamleiders gedurende periode van circa 4 maanden door het projectteam wat grotendeels bestaat uit eigen medewerkers van ASVZ aangevuld met medewerkers van P5com die ook als externe projectleider optreedt. In september 2024 is de eerste groep gestart. In februari en juni 2025 starten de implementatie van de groepen 2 en 3. De start van de implementatie heeft in 2024 al geleid tot meer bewustzijn van opbrengsten en kosten en geleid tot een forse vermindering van de inzet van PNIL. Dit is niet alleen goed voor de bedrijfsvoering maar in de eerste plaats beter voor de gehechtheid van onze cliënten.

Visie op capaciteit

Instroom nieuwe medewerkers

Voor onze cliënten is het belangrijk dat er voortdurend nieuwe begeleiders instromen. Daarom biedt ASVZ stageplekken aan op verschillende locaties en binnen diverse disciplines.
Het project “een stevig BOLwerk” is gestart. Kenmerken:
• Het aanstellen van stagiaires loopt goed en bij iedereen gelijk
• Het stagiaire beleid is helder
• Er is een inwerkprogramma
• 10% van de stagiaires komt na afloop in dienst bij ASVZ
• ASVZ is een gewild leerbedrijf