Samenvatting
De tevredenheid van cliënten en ouders/verwanten is gestegen. We werken aan de verbeterpunten uit het cliëntervaringsonderzoek. Cliënten doen mee aan de weerbaarheidstrainingen met medewerkers. Er zijn meer agressie-incidenten gemeld door medewerkers. We verbeteren de nazorg voor cliënten na een incident.
Cliëntervaringsonderzoek
In oktober 2023 vroegen we aan cliënten en ouders/verwanten wat ze vinden van ASVZ. Door vragen in te vullen konden zij aangeven of ze tevreden zijn met het wonen, werken en de ondersteuning thuis. Teamleiders en begeleiders hebben geholpen met de vragenlijst. ASVZ maakt gebruik van de vragenlijst van Customeyes.
Belangrijkste uitslagen wonen/werken ASVZ:
- Algemene tevredenheid is beter dan eerst;
- We moeten afspraken beter nakomen en het vertellen als er iets verandert;
- Ouders willen betere informatie en dat we doen wat we afspreken in het Plan;
- Zeggenschap over eigen leven is een aandachtspunt.
Belangrijkste bevindingen ondersteuning thuis ASVZ:
- Mensen vinden Ondersteuning Thuis heel goed;
- Veel mensen hebben het onderzoek ingevuld, maar het kan nog beter.
We gebruiken de resultaten om te verbeteren:
- De (persoonlijk) begeleider praat met de cliënt en ouder/verwant over wat al goed gaat en wat nog beter kan. De training gespreksvaardigheden op Zlim helpt de medewerker bij het gesprek;
- Sectormanagers praten met teamleiders over wat al goed gaat en wat nog beter kan op locatie. Elke sector schrijft dit op en koppelt dit terug aan de afdeling kwaliteit in maart 2024.
- De organisatie kijkt wat al goed gaat en wat nog beter kan in heel de organisatie.
Werken aan wensen
Werken aan wensen is een manier om met elkaar te praten. Het team van werken aan wensen praat met cliënten, begeleiders en ouders/verwanten. Ze praten apart met iedere groep. Het team zoekt naar wensen van de hele groep. Het doel van werken van wensen is de ervaringen omzetten in wensen. Zo maken ze afspraken over verbeteringen.
Werken aan wensen is een manier om op locaties met elkaar te praten over de resultaten van het cliëntervaringsonderzoek en over de wensen afspraken te maken. ASVZ wil meer werken aan wensen trajecten beginnen. Soms zeggen mensen dat er geen tijd is voor een traject. Maar de cliënt vindt het juist vaak heel leuk. In 2023 zijn er twee werken aan wensen trajecten geweest